Nyheter for medlemmer

Lokale kostholdsforedrag – hva mener Nasjonalforeningen

Det er ikke bare lett å henge med i hvilke råd som gjelder når vi skal forsøke å spise sunt. Derfor er det flott at mange lag arrangerer foredrag om kosthold og forebygging.

Dette gir en god anledning til å vise at vår organisasjon baserer seg på forskning og dokumentert kunnskap, når vi gir råd om livsstil.

Vi baserer oss på norske helsemyndigheters kostråd, som er vitenskapelig forankret, og er i tråd med rådene som gis i mange andre land.

Det er mange som ønsker å gi kostråd og som holder gode foredrag. Likevel kan det forekomme at rådene fra forskjellige populære aktører ikke er vitenskapelig basert, og ikke støttes av norske helsemyndigheter. Dersom dere skal arrangere et kostholdsforedrag, anbefaler vi å gi beskjed til foredragsholderen på forhånd at dere ønsker at han/hun skal ta utgangspunkt i de offisielle kostrådene. Kostrådene kan dere lese mer om på HelseNorges nettsider

Vi anbefaler dere også gjerne å se episode 4 av programmet «Folkeopplysningen» på NRK, hvor denne problemstillingen tas opp.