Synliggjøring

Hvordan opprette en Facebookside?

Facebook endres stadig, så derfor vil det alltid ligge en oppdatert og korrekt oppskrift på medlemsnettet. Dersom noe ikke stemmer i oppskriften, kontakt eventuelt ditt fylkeskontor, så får du hjelp.
  1. Du må ha en personlig profil på Facebook for å opprette en side.
  2. Logg inn på din personlige Facebookprofil.
  3. Gå til denne adressen: http://www.facebook.com/pages/create.php.Bilde over hvordan man oppretter en facebook-side
  4. Her velger du kategori for siden. Velg «Bedrift, organisasjon eller institusjon».

5. Nå kommer du til underkategorier. Velg «Frivillig organisasjon». Du kan forandre sidekategori etter at du har opprettet siden, dersom du skulle komme til å trykke feil.

6. Under «Frivillig organisasjon» skriver du inn navnet på ditt lokallag: Nasjonalforeningen Bygstad helselag, Nasjonalforeningen Lørenskog demensforening osv.

7. Trykk så på «Kom i gang». Ved å trykke her godtar du også Facebook Pages Terms (vilkår).

8. Under «Om» skriver du inn kort informasjon om lokallaget. Her kan du også få spørsmål om å legge til en nettadresse: De fleste lokallag har ingen egen nettside, men skriv inn www.nasjonalforeningen.no.

9. Velg et profilbilde: Her laster du opp lokallagslogoen for ditt lokallag, laget for bruk på Facebook. Kontakt ditt fylkeskontor, så vil de sende deg riktig logo.

10. Du får så valget om å legge siden til i favoritter. Det kan du godt gjøre. Klikk på «Legg til i favoritter».

11. Så får du spørsmål om å velge et publikum. Her kan du for eksempel velge det fylket lokallaget tilhører, så sikrer du at siden er synlig og vises til alle i fylket. Facebook-siden vil uansett også være synlig for alle på Facebook.

12. Nå kommer Facebook-siden din opp. Trykk på «Innstillinger» oppe til høyre. Nå får du opp en del valg. Velg å redigere «sidens synlighet». Trykk på «rediger», huk av for «slutt å publisere siden». Nå har du skjult siden for andre, til du får fylt den med innhold og klargjort den for publisering. Siden er nå altså ikke publisert, eller synlig for andre. (Det hender Facebook endrer begrepsnavn. Ved endringer, kontakt gjerne ditt fylkeskontor, så får du hjelp videre.)

13. Du trenger ikke å endre noe mer under «Generelt» under «Innstillinger».

14. I menyen til venstre står «Generelt» øverst. Trykk så på «Sideroller», og legg til flere personer, dersom dere er flere som skal være administrator/redaktører for Facebook-siden. Skriv inn personens epostadresse, (eller navn dersom dere er venner på Facebook), og trykk «lagre». Du trenger ikke å endre noe mer i denne menyen.

15. Velg så «Side» i menyen øverst på Facebook-siden. Nå dukker Facebook-siden opp. Ved siden av profilbildet er det en meny med valgene «tidslinje», «om», «bilder» og «likerklikk». Den står automatisk på «tidslinje», og det er her du legger ut og publiserer alle innleggene – tekst og bilder (tidslinje kan også kalles «veggen»). Klikk på «om», og velg så «Kort beskrivelse» og «rediger» - skriv inn kort informasjon om lokallaget, og hva dere gjør. I menyen på venstre side kan dere også velge «adresse», «e-post» og «tlfnr», dersom dere ønsker å ha med kontaktinformasjon. Lagre endringene.

16. Nå kan du gjerne legge inn et forsidebilde – et toppbilde (det lange bildet på toppen av Facebook-siden). Det er et lite symbol av et fotokamera øverst til venstre på det mørke feltet der toppbildet/forsidebildet skal være. Klikk på symbolet, og velg «legg til forsidebilde». Last så opp bildet fra pcen din (eller mobilen, om du bruker mobil), og lagre det som forsidebilde.

17. Nå er siden klar til å bli offentlig og synlig for alle. Velg «Innstillinger», «sidens synlighet» og «rediger» - huk så av for å gjøre siden synlig igjen. Lagre. Nå er siden publisert.

18. Om du lukker siden før du er ferdig, finner du den igjen her: www.facebook.com/pages, og «Dine sider».

19. Et tips er å be medlemmer, venner og familie om å gå inn å trykke «liker» på Facebooksiden. Du kan også invitere alle dine Facebookvenner til å like siden! Be folk like, og dele siden, så dere får mange følgere/folk som liker siden.