Synliggjøring

Å sette opp en sukkerstand

En god stand bør ha noe som trekker, og som får folk til å bruke litt tid ved standen. Vi har laget en liten test som folk kan prøve seg på.

Hvor mye sukker drikker du?

Her skal folk gjette hvor mye sukker det er i forskjellige drikker vi kan kjøpe i de aller fleste butikker og kiosker. Dere har svarene, med gode forklaringer.

Og mens folk står, ser og gjetter, kan dere fortelle om lokallaget, og alle de gode tiltakene dere har for folkehelsen i bygda.

Hva trenger dere?

• Godt og stødig bord
  • Gjerne Nasjonalforeningen for folkehelsens duk med logo
  • En pakke med vanlige, hvite sukkerbiter
  • Arket med «Sukkeroppgave» – som også er fasit
  • Fargede merkelapper med antallet sukkerbiter på
  • Drikke:
     ½ liter Coca-Cola
     ½ liter Tine IsTe Lime (eventuelt en annen smak)
     1 boks Solrik Jordbær/Appelsin (eventuelt annen smak)
     1 boks Litago Original Sjokolademelk
     ½ liter BonAqua Mango-Guava (eventuelt annen smak)
     ½ liter Farris Bris Sitron og Sitrongress (eventuelt annen smak)

NB: Sukkerinnholdet er regnet ut på bakgrunn av dette, så det er viktig at dere bruker akkurat disse merkene. Informasjonsarket har bilder av flaskene, hvis noe er usikkert.

Husk å bruke de røde vestene med Nasjonalforening for folkehelsens navn på.

Lag gjerne en plakat med teksten: Hvor mye sukker drikker du?
Plasser sukkerbitene på en papirlapp (i en annen farge enn duken/bordet), hvor det står hvor mange sukkerbiter det er. Sett flaskene i tilfeldig rekkefølge, eller samlet bak på bordet, og la folk selv plassere drikkene bak den haugen med  sukkerbiter de tror er riktig. Når folk er ferdig med å gjette, kan du vise dem hva som er riktig.

Hvor skal dere ha standen?

Der hvor folket er, der det er god plass, og der det er lov til å stå. Det er viktig at det er et sted hvor mange kommer, hvor de ikke har dårlig tid, og hvor dere ikke stenger for andre, hvis folk stopper opp. Husk å be om tillatelse fra grunneier, evt politi når det gjelder offentlige plasser – i god tid!

Hvordan bemanner dere standen?

Gjerne tre personer til enhver tid. To står bak bordet og hjelper folk med testen, mens en eller to går på utsiden og trekker folk inn.

• Har du lyst til å teste kunnskapene dine om sukker?
  • Vil du være med på en test?
  • Vil du se hvor mye sukker du drikker?
  • Etc

Vær i bevegelse, og trekk folk inn.

Husk å ta bilder. Fylkeskontorene vil gjerne ha bilder som de kan legge ut på facebook.

I forbindelse med Hjerteuka 2016 ble det utformet en egen pakke for sukkerquiz. Denne inneholder plakater, bordkort, bruksanvisning og sukkerbrosjyrer. Ring ekspedisjonen på 23 12 00 00 for bestilling.

Lykke til!