Til hovedinnhold

Finn virkemidler i reklamer

I denne oppgaven skal klassen se forskjellige reklamefilmer og sammen finne ut hvem som er målgruppen og hvilke virkemidler som er brukt.

Det finnes mange ulike virkemidler man kan bruke i reklamer. For eksempel kan man spille på følelser som nostalgi, frykt, ansvar eller forelskelse, man kan bruke humor, sterke farger som synes godt, forskjellige former for konkurranser, fengende musikk, kjente personer og så videre.

Dette gjør dere:

Denne oppgaven kan hele klassen gjøre sammen. Dere trenger en skjerm som alle kan se på. Deretter diskuterer dere punktene under. 

Vis disse to reklamefilmene på Youtube:

 Nøkkelhullet

Norvegia

  1. Snakk om hvem som er målgruppen for filmen.
  2. Hvilke virkemidler finner dere i de ulike filmene?
  3. Hva mener dere er god og dårlig reklame?
  4. Ekstraoppgave: Kom det en reklamefilm før dere skulle se YouTube-filmene? Hva handlet de om og hvem tenker dere var målgruppen?

Tips: Dere kan gjerne se reklamefilmene flere ganger for å legge bedre merke til detaljer.