Reklame

En reklame er et hjelpemiddel som ofte brukes av produsenter, butikker og andre for å få solgt sine produkter eller tjenester.

Reklame kan for eksempel være:

· Reklamefilm mellom programmer på tv

· Annonse på nettside

· Konkurranse på Facebook/Snapchat

· T-skjorte med logo

· Anbefaling av et produkt på en blogg

Kjennetegn

Typiske kjennetegn på reklame kan være:

  • Bruk av slagord
  • Korte setninger
  • Henvender seg direkte til deg

Indirekte reklamer går via et mellomledd. Det kan være for eksempel en t-skjorte med logo eller når en blogger anbefaler et produkt han eller hun har fått betalt for å snakke om.

Lover og regler

Markedsføringsloven sier hva man skal ta hensyn til når man lager reklamer.

For eksempel er det ikke lov å:

  • Lage reklamer med gale opplysninger
  • Tvinge noen til å kjøpe noe

Forbrukerombudet passer på at loven følges.

 

Påvirkning

Det er mye som påvirker oss når vi skal handle mat i butikken. For eksempel kan vi bli påvirket av:

· Emballasjen til produktene

· Hvor produktene er plassert i hylla

· Hvilke produkter butikkene selger

Emballasje

Emballasje er det som produktet er pakket inn i. Emballasjen kan påvirke om vi vil kjøpe produktet eller ikke. For eksempel vil:

  • barn tiltrekkes av farger, tegneseriefigurer og emojis
  • treningsglade mennesker tiltrekkes av mat som viser at den er sunn eller bra for trening

Hylleplassering

Hvor matvaren er plassert i hyllen kan avgjøre om vi legger merke til den eller ikke.

Ofte er matvarer rettet mot barn plassert på de nederste hyllene, og matvarer rettet mot voksne på hyllene lenger opp.

Se etter yoghurter neste gang du er på butikken og legg merke til hvordan de er plassert i hyllene.

Vareutvalg

Butikkene kan i hovedsak velge hvilke varer de ønsker å selge.

Hvor mye som selges av et produkt kan bestemme om det får bli i butikken eller ikke.

Forbrukere kan påvirke ved å spørre etter produkter de savner.

Sosiale medier

Reklame i sosiale medier som Facebook, Youtube og Snapchat tilpasses brukeren. Det som kan avgjøre hvilke reklamer vi ser er for eksempel:

  • Hvilke nettsider vi besøker
  • Hva vi «liker» på Facebook
  • Hvilke filmer vi ser på Youtube

Reklamene er ofte i form av konkurranser eller bruker humor som virkemiddel.

Reklame til barn

Det er strengere regler for reklame til barn. Det er ikke lov å gi direkte oppfordringer til barn om å kjøpe noe.

Det finnes retningslinjer på reklame av usunn mat og drikke til barn under 13 år. For eksempel er det ikke lov med

  • Konkurranser for godteri eller annen usunn mat
  • Store reklameplakater som retter seg til barn
  • Godterireklamer på kino før filmer for barn

Matbransjene faglige utvalg (MFU) behandler klager, og alle kan klage inn!

Se mer på www.mfu.as 

Tilbake til Bevisste forbrukere