Kroppens puslespill

Kroppen vår er laget av de samme stoffene som maten vi spiser:

  • karbohydrater
  • fett
  • proteiner

Disse stoffene kalles energigivende næringsstoffer, og har ulike oppgaver i kroppen. Det betyr at kroppen trenger alle disse stoffene hver dag for å kunne gjøre alle oppgavene sine. 

Karbohydrater

Det viktigste karbohydratene gjør er å gi deg energi.

Kroppen og hjernen vår trenger energi til alt vi gjør, til og med når vi ligger stille.

Når vi skal være mye i aktivitet, trenger vi ekstra mye energi.

Hvis du ikke får nok karbohydrater kan du føle deg sliten.

Vi finner mest karbohydrater i mat fra planteriket, som for eksempel:

  • brød
  • pasta
  • frukt
  • grønnsaker
  • ris

Kostfiber og stivelse

Det finnes tre ulike typer karbohydrater; kostfiber, stivelse og sukker. 

Kostfiber får vi i grove kornprodukter, grønnsaker og frukt. Kostfiber blir ikke brukt som energi, men er bra for fordøyelsen vår og gjør oss mette.

Stivelse finnes i kornprodukter og poteter, og gir oss energi.

Sukker

Sukker finnes naturlig i frukt, grønnsaker og melk, men blir også tilsatt i for eksempel kaker og godteri for å gi en ekstra søt smak.

Matvarer med mye tilsatt sukker er greit av og til, men inneholder ikke så mye nyttige næringsstoffer for kroppen.

Fett

Fett har flere oppgaver i kroppen:

  • gi oss energi
  • beskytte oss hvis vi faller ved å isolere viktige organer   
  • hjelpe oss med å holde varmen

Mettet fett

Det finnes to typer fett, mettet og umettet.

Mettet fett finnes i mat fra dyr, som for eksempel:

  • kjøtt
  • melk
  • smør

Det er viktig at vi spiser mettet fett, men ikke i for store mengder.

Umettet fett

Umettet fett finnes i både planter og dyr, som for eksempel:

  • fisk
  • avocado
  • nøtter
  • olje

Umettet fett er veldig bra for kropp og hjerne, så derfor bør vi spise mer mat med umettet fett.

Proteiner

Proteiner er kroppens byggesteiner, og gjør at vi vokser og får mer muskler.

Proteiner hjelper også til med å transportere oksygen og næringsstoffer rundt i kroppen.

I kroppen har vi mest proteiner i musklene våre.

Vi finner mye proteiner i mat fra dyr, men også noe i mat fra planteriket.

For eksempel:

  • kjøtt
  • kylling
  • egg
  • melk
  • bønner
  • linser

Andre stoffer

I maten vår finnes også vitaminer og mineraler. De gir ikke energi, men har viktige oppgaver i kroppen vår. De bidrar med blant annet:

  • å holde oss friske
  • styrke tennene
  • styrke skjelettet
  • frakte andre stoffer rundt i kroppen

I frukt og grønnsaker er det masse vitaminer og mineraler.

Spis litt av alt

Siden karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler har forskjellige oppgaver i kroppen må vi spise litt av alle.

Derfor bør du spise forskjellig mat til frokost, lunsj og middag hver dag.

Smakssans

Smakssansen gjør at vi kan skille mellom smakene i maten vi spiser.

Vi har fem grunnsmaker:

  • salt
  • søtt
  • bittert
  • surt
  • umami

Mat som smaker veldig salt eller søtt gjør at vi kjenner mindre av de andre smakene.

Vi må smake på en matvare opptil 10-20 ganger før vi venner oss til smaken.

Tilbake til Kroppens puslespill