Støtt vårt arbeid

Skattefradrag

Når du gir en gave til forskning kan du få skattefradrag fra første krone. Alt du trenger å gjøre er å registrere ditt fødselsnummer hos oss, så tar vi oss av resten.

Din gave til vår forskning ses på som en viktig samfunnsinnsats, og derfor får du rett til skattefradrag for disse gavene. For gaver til forskning er det spesielle regler som gjør at du kan få fradrag fra første krone og inntil 10 000 kroner, uansett inntektens størrelse. Ved større gaver må ikke fradraget være større enn 10 prosent av inntekten. Du kan lese mer om gaver til forskning i Skatteloven §6-42. Skattefradraget skal inn på post 3.7 i skattemeldingen, det som tidligere ble kalt selvangivelsen.

• Du kan ta kontakt med oss på telefon 23 12 00 00 eller logg deg inn på Min Side for å registrere ditt fødselsnummer (11 siffer). Har du fått skattefradrag for gaver gitt til oss tidligere, så er ditt fødselsnummer allerede registrert. Du trenger da ikke foreta deg noe.

Alle vi har registrert fødselsnummer på og som har gitt en gave til forskning får skattefradrag. Pengegavene blir maskinelt innrapportert til ligningsmyndighetene for en rask og trygg håndtering. Innrapportering skjer 20. januar, og beløpet blir oppført i post 3.3.7 på skattemeldingen din under vitenskapelig forskning. I februar sender vi innrapportert beløp på e-post, sms eller i post til dere som har gitt 500 kroner eller mer. Alle som har rett til skattefradrag finner skattekvitteringen sin inne på Min Side når den er innrapportert til Skatteetaten. Beløp rapportert inn senest 20. februar vil automatisk stå i skattemeldingen. Etter dette er det mulig å føre beløpet opp manuelt i post 3.3.7.

Det gis ikke skattefradrag for minnegaver, gratulasjonsgaver eller kjøp av produkter ved telefonsalg.

Vit at dine gaver er med på å gjøre en viktig forskjell i menneskers liv! Tusen hjertelig takk for dine gaver.