Aktivitetsvenn for personer med demens

Vil du bli aktivitetsvenn?

Å være aktivitetsvenn er enkelt. Du trenger bare å gjøre noe du liker. Sammen med en som har demens.

Kunne du tenke deg å gjøre noe du liker? Som frivillig aktivitetsvenn for en med demens kan du få dobbel glede av å gjøre noe du likevel skulle gjøre.

Finn et kurs i ditt nærmiljø her.

Det er enkelt

Det er ikke vanskelig eller veldig krevende å være aktivitetsvenn, det er bare hyggelig. Du trenger ingen spesielle kunnskaper eller egenskaper. Du trenger egentlig bare å være deg selv. Hvis du har en interesse, eller noe du synes er hyggelig å gjøre, så er det et godt utgangspunkt. Det kan være nesten hva som helst. Gå en tur, lese bøker, spille musikk, sykle, fiske, gå på kino eller utstillinger, besøke et museum, eller bare møtes for en kopp kaffe og en liten prat. Hele poenget er at både du og din nye venn skal ha glede av opplevelsen. Mennesker med demens er ganske like de som ikke har sykdommen. De liker å gjøre noe hyggelig, og følelsen av å gjøre noe hyggelig varer lenge. Vi finner noen som passer for deg.

Det er hyggelig

Å være aktivitetsvenn skal både være hyggelig og trygt. Trygt fikser vi. Hyggelig blir det fordi du kan drive med noe du liker og samtidig være tilstede for en som trenger deg. Når du melder deg som aktivitetsvenn skal du vite at du har et støtteapparat med erfaring og kompetanse i ryggen. Vi finner noen som har samme interesser som deg. Det gjør vi fordi vi vet at både personlige interesser og kjemi er viktig for at dere begge skal få glede av å tilbringe tid sammen. I tillegg tilbyr vi deg opplæring og kurs. Slik blir du rustet til å være aktivitetsvenn og til å tilbringe tid med en som har demens. Du slipper å bekymre deg for om du gjør ting riktig, og kan fokusere på den doble gleden som ligger i å kunne bruke dine ressurser til noe meningsfylt, og få en ny venn. Bli aktivitetsvenn og vær med på å gi en med demens flere gode dager og gode opplevelser.

Har du spørsmål om det å være en aktivitetsvenn, send en e-post eller kontakt oss på telefon 23 12 00 00.

Jeg vil være med!

Takk for ditt engasjement - din interesse er gull verdt!

Fyll ut skjemaet under:

Hva heter du?