Frivilligskrinet

Aktivitetsvenn og korona

Det er igjen blitt nødvendig med strengere restriksjoner grunnet høyt smittetrykk. Hvis det er noe du som frivillig lurer på, ta kontakt med din lokale kontaktperson. Sjekk også hvilke lokale smittevernregler som gjelder der du bor. Takk for den innsatsen du gjør, den betyr mye!

Viktig å huske på i din rolle som frivillig

• først og fremst må du følge statlige og lokale anbefalinger og regelverk
  • ikke bryte smittebarrierer ved karantene/isolering
  • ikke foreta helsefaglige vurderinger i din bistand/oppfølging av personer i hjemme-isolasjon – eller karantene

HelseNorge og Folkehelseinstituttet oppdaterer jevnlig sin informasjon om korona og tiltak for å hindre smitte. Ta gjerne en titt på sidene deres for mer informasjon om temaet.

Ring din venn?

Hvis det er høyt smittetrykk i ditt område kan du opprettholde vennskapet vedå ta en telefon.

Du kan bidra til mindre ensomhet blant personer med demens. Mennesker blir mindre ensomme når vi blir lyttet til. Samtalen trenger ikke være lang, 5-15 minutter kan gjøre en stor forskjell for noen. Det viktigste i møte med personer med demens enten i person eller over telefon er å vise at man har tid og tålmodighet.

Trenger du inspirasjon til samtalen kan du gjerne benytte våre samtalekort i digital versjon. Spørsmålene er ment for å skape gode, morsomme eller spennende samtaler.

Det er viktig for oss i Nasjonalforeningen for folkehelsen at du som frivillig er trygg i din rolle. Er det noe i samtalen som bekymrer deg er det bare å ta kontakt med den din lokale kontaktperson. Har du spørsmål knyttet til demens? Demenslinjen tilgjengelig for alle, også deg som er frivillig.

Andre måter å holde kontakten på

• Send et brev til din venn med en hyggelig hilsen
  • Sende bilder av dere eller aktiviteten dere liker å drive med
  • Send et postkort med et hyggelig motiv