Demens

Korona og demens

Koronaviruset har en rekke konsekvenser for personer med demens og deres pårørende, som følge av tiltakene som gjøres for å begrense smitten og skjerme utsatte grupper av eldre og syke.

Situasjonen vi er i nå er vanskelig for alle, men ekstra vanskelig for de som har sykdommer som demens eller er pårørende. Det er mange som kontakter oss i Nasjonalforeningen for folkehelsen med spørsmål og bekymringer knyttet til demens og korona.

Generelle råd

Vårt viktigste råd er å følge helsemyndighetens råd og pålegg, som finnes på helsenorge.no og på regjeringens side om nasjonale tiltak.

Andre råd fra Nasjonalforeningens Demenslinje

• Snakk med andre om situasjonen dere er i. Det kan hjelper litt å snakke om det, enten med en nær venn eller en av våre likepersoner. Ta gjerne kontakt med en av våre likepersoner . Dette er mennesker som selv har erfaring som pårørende, og gjerne snakker med deg.
  • Si fra til andre om at du trenger hjelp og avlastning. Mange ønsker å stille opp og hjelpe, selv om hjelpen kanskje må gis i uvante former for å unngå smitte
  • Demens medfører at det kan være vanskelig å forstå og følge rådene om forebygging av smitte. Demenssyke har behov for ekstra tålmodighet og forståelse fra omgivelsene i den situasjonen vi er i nå.
  • Vær i dialog med kommunen dere bor i. Det er viktig å be om hjelp dersom dere trenger helsehjelp som f.eks. hjemmesykepleien kan bidra til. Kommunen har fremdeles ansvaret for å gi nødvendig helsehjelp.

Hovedrådet helsemyndighetene gir til alle for er å unngå smitte, er å vaske hendene ofte, være hjemme og å holde minst en meters avstand når man er ute. En som har demens vil ofte ikke klare å følge disse rådene, og vil dermed heller ikke klare å beskytte seg selv, uten hjelp.

Selv om situasjonen er spesiell nå gjelder fremdeles de vanlige rådene for kommunikasjon med personer med demens og hvordan pårørende kan ivareta seg selv.

Personer med demens og risiko for koronasmitte

Det er viktig å være klar over at personer med demenssykdom, uansett alder, er særlig utsatt for koronasmitte, av flere grunner. For det første er det dessverre slik at demens svekker immunforsvaret, slik at man er mer sårbar for smitte. Dessuten er mange med demens eldre, over 65 årog har andre sykdommer i tillegg. Det øker også sårbarheten deres.

Det er på grunn av denne økte sårbarheten som demenssyke har, at helsemyndighetene nå gjør en rekke inngripende tiltak for å beskytte dem mot unødig nærkontakt, slik at de kan beskyttes mot at andre mennesker smitter dem.

Adgangskontroll i sykehjem

Tiltakene som er vedtatt, nasjonalt eller lokalt i kommunene, dreier seg om endringer både for hjemmeboende og mennesker som bor på sykehjem.

Det er innført adgangskontroll for besøk på sykehjem, noe som i praksis er et besøksstopp. Det er nødvendig for å unngå smittespredning, men er også vanskelig for både syke og pårørende. Vi anbefaler å ha  kontakt, på telefon eller via e-post, med personalet der din kjære bor, for å høre hvordan hverdagen går. Noen sykehjem har en facebookside du kan følge.

Sosiale medier gir også muligheter for å ha kontakt med den som er syk. Og kanskje skrive et brev, selv om det er noen år siden sist?

Flere av de vanlige tjenestene som syke eldre har fra kommunene, er stoppet for å hindre smitte. Det kan gjelde vask i hjemmet, seniorsentre der man har pleid å spise, dagsentra eller ulike avlastningsordninger. Det fører til at flere oppgaver nå faller på pårørende som fra før av har en krevende hverdag.

Statlige tiltak og sosial kontakt

I tillegg til de særskilte begrensingene som er knyttet direkte til å skjerme sårbare demenspasienter mot smitte, får de generelle bestemmelsene for å hindre utbredelse av koronasmitte også konsekvenser for personer med demens og deres pårørende.

Det er ulike råd for å skjerme eldre , og egne regler for samvær, avhengig av om man er for eksempel i karantene eller isolasjon.

Hverdagen har blitt mindre sosiale for alle, men for de som fra før har lite, blir det veldig lite kontakt igjen med andre. Vårt råd til alle er å gjøre hva man kan for å holde kontakt med naboer, familie og venner, via telefon og sosiale medier.

Hvor kan du få informasjon?

I tillegg til Helsenorge.no, er det flere steder du kan få råd. Kommunenes nettsider kan gi informasjon om lokale forhold, og kontaktinformasjon til ulike tjenester

Trenger du noen å snakke med, kan du ringe Demenslinjen eller noe av våre likepersoner, som selv har erfaring som pårørende.

Har du spørsmål om korona, kan du ringe Frivillighetens koronalinje på telefon 23 12 00 80, fra 9-15, alle dager i uken.

Informasjon om korona på andre språk

Folkehelseinstituttet har brosjyrer og video med generell informasjon om koronavirus på flere språk, samt en kort tekst om å holde deg oppdatert på 24 språk.

Hva gjør vi i Nasjonalforeningen for folkehelsen?

Vår oppgave er å være interesseorganisasjon for mennesker som har demens og deres pårørende. Vi følger situasjonen nøye og tar bekymringer opp med myndighetene. Vi har vært pådrivere for besøksstopp på sykehjem, fordi de svakeste må beskyttes i den situasjonen vi er i.

Vi vil fortsette å ha de svakestes interesser for øye, og være pådrivere for at myndighetene skal ta i bruk alle gode muligheter i denne vanskelige situasjonen, slik at hverdagen kan bli så normal som overhode mulig for demenssyke og deres familier. Det smertefulle er at det fysiske samværet må unngås, men vi ser mange kreative former for å vise at vi bryr oss om hverandre.

I tillegg til å ringe oss, kan du også sende e-post til demenslinjen@nasjonalforeningen.no