Støtt oss

Tilbud til skoler

Hoppetaukonkurransen

Hopp for hjertet er vårens morsomste hoppetaukonkurranse for 4. til 7. trinn. Nærmere 93 000 elever deltok i årets konkurranse.

Vinnerne av årets konkurranse!

4. klasse på Galleberg skole hoppet seg til maks poengsum og ble nasjonale vinnere av Hopp for hjertet 2022.

Klassen ble premiert med kr. 10.000. Gratulerer så mye!

Vinnerne av hoppetaukonkurransen, Hopp for hjertet, 2022 4. klasse på Galleberg skole.
Gratulerer til vinnerne av årets hoppetaukonkurranse. Førstepremien går til 4. klasse ved Galleberg skole.

Det ble også kåret en vinner i hvert av områdene til våre fylkesstyrer:

• 4A på Åse skole (Møre og Romsdal)
  • 4C på Svendstuen skole (Oslo)
  • 5. klasse på Longyearbyen skole (Svalbard)
  • 4B på Rognan barneskole (Nordland)
  • 4A på Saga skole (Finnmark)
  • 5B på Tromsdalen skole (Troms)
  • 5B på Høknes barneskole (Trøndelag)
  • 4. klasse på Tolga skole (Innlandet)
  • 4A på Nyplass skole (Agder)
  • 6A på Husabø skole (Rogaland)
  • 4A på Viksdalen skule (Sogn og Fjordane)
  • 5A på Aurdalslia skule (Hordaland)
  • 6A på Tanum skole (Akershus)
  • 5A på Cicignon skole (Østfold)
  • 5. klasse på Rødberg skole (Buskerud)

Vinnerne ble premiert med kr. 2 500. I de områdene der flere klasser hoppet seg maksimal poengsum, ble vinnerne trukket.

Vi takker alle som har deltatt på årets Hopp for hjertet for innsatsen, og håper dere blir med igjen til neste år!

Hvorfor arrangerer vi hoppetaukonkurransen?

Med hoppetaukonkurransen ønsker vi å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen. Vi ønsker å bidra til at elevene får en positiv opplevelse av trivsel og fysisk aktivitet i fellesskap.

Hvordan tauhopping kan inkluderes i skoledagen?

Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial.

Å hoppe tau passer for alle. Om man ikke kan hoppe, kan man for eksempel svinge tauet eller kanskje kan man hoppe på ulike måter som gjør det mulig for alle å delta.

Under finner du noen videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Filmer til inspirasjon

Hoppetaudansen

Klikk på videoen for å se og lære dansen. Vil dere også lære teksten i sangen? Last ned tekst til hoppetausangen.pdf
Lykke til!

Uten navn (1200 x 788 px) (1200 x 778 px) (1200 x 768 px) (1).png

Statistikk

1.png

Gangetabellen

2.png

Alfabetet

3.png

Staving av ord

4.png

Påfyll av energi

5.png

Taulek i friminuttet

6.png

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Hver klasse registrerer hvor mange minutter klassen er aktiv i konkurransen hver dag. Klassen får ett poeng per minutt klassen har vært aktiv. Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse, per dag. Når konkurransen er ferdig, summerer dere poengene til klassen, og finner den totale poengsummen.

Hvert år kårer vi en nasjonal vinner blant skolene som har hoppet mest. Fylkeslagene i Nasjonalforeningen for folkehelsen vil også kåre en vinner i hvert sitt område.

Vinnerne får en pengepremie til klassekassa.

Alle inkluderes

Alle elever skal kunne delta i hoppetaukonkurransen sammen med klassen. Det vil være mulig å gjøre andre aktiviteter som teller med i konkurransen. På den måten er alle inkludert.

Elever som har utfordringer med å hoppe, kan for eksempel slenge tauet. Det er også mulig å inkludere alternative aktiviteter i konkurransen, slik at alle elevene i klassen kan delta. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen.