Støtt oss

Tilbud til skoler

Hoppetaukonkurransen

Hvert år arrangerer Nasjonalforeningen for folkehelsen hoppetaukonkurransen for 4. til 7. klassetrinn. Elevene hopper tau i friminutt og i undervisning. Konkurransen er gratis!
Jente som hopper hoppetau med rød Hoppetaukonkurransen t-skjorte.

I 2022 arrangeres konkurransen 3.-13. mai. Påmeldingen åpner 4. januar på denne siden. Påmeldingsfristen er 10. mars. Det er læreren som melder på klassen. Deltakelse i konkurransen er gratis, og påmeldte klasser får tilsendt utstyret som trengs for å delta.

Hoppetaukonkurransen har vært arrangert i over 15 år og årlig deltar rundt 100 000 elever.

Hvorfor arrangerer vi Hoppetaukonkurransen?

Med Hoppetaukonkurransen ønsker vi å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen. Vi ønsker å bidra til at elevene får en positiv opplevelse av trivsel og fysisk aktivetet i fellesskap.

Alle elever skal kunne delta i Hoppetaukonkurransen sammen med klassen.

Elever som har utfordringer med å hoppe, kan for eksempel slenge tauet. Det er også mulig å inkludere alternative aktiviteter i konkurransen, slik at alle elevene i klassen kan delta. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen.

Ta gjerne kontakt med oss dersom det er elever i din klasse som har utfordringer med å delta, så finner vi en god løsning sammen.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Hver klasse registrerer hvor mange minutter klassen er aktiv i hoppetaukonkurransen hver dag. Klassen får ett poeng per minutt klassen har vært aktiv. Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse per dag. Når konkurransen er ferdig, summerer dere poengene til klassen, og finner den totale poengsummen.

Alle lærere får en henvendelse etter konkurransen om å registrere poengsummen. Vi kårer en nasjonal vinner blant skolene som har hoppet mest. Fylkeslagene i Nasjonalforeningen for folkehelsen vil også kåre en vinner i hvert sitt område.

Klassen konkurrerer som gruppe. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen. All aktivitet knyttet til hoppetaukonkurransen teller. Dette kan være for eksempel hoppetaudans, hopp i fag eller andre hoppeaktiviteter den enkelte skole finner på. Elever blir med ut fra eget funksjonsnivå. Husk at elever som holder slengtauet også er deltakere i konkurransen. Lærer kan tilpasse aktiviteter til enkeltelever der det er behov for det.

Alle skal være med for å registrere poeng for klassen, men det skal ikke trekkes poeng dersom elever er borte fra skolen, for eksempel ved sykdom. Ved spørsmål, ta kontakt med rådgiver i fysisk aktivitet, Ida Cecilia Juhasz på telefon 93205449 eller på epost til hoppetau@nasjonalforeningen.no

Bli inspirert til hvordan hoppetau kan inkluderes i skoledagen

Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial. Å hoppe tau passer for alle. Om man ikke kan hoppe, kan man for eksempel svinge tauet eller kanskje kan man hoppe på ulike måter som gjør det mulig for alle å delta.

Dersom du har tips og ideer til andre måter hoppetau kan brukes for å få en aktiv skolehverdag, ta kontakt med oss slik at vi kan dele gode ideer med hverandre.

Under finner du seks videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Filmer til inspirasjon

Statistikk

1.png

Gangetabellen