Støtt oss

Tilbud til skoler

Hoppetaukonkurransen

Hvert år arrangerer Nasjonalforeningen for folkehelsen hoppetaukonkurransen for 4. til 6. klassetrinn. Elevene hopper tau i friminutt og i undervisning. Konkurransen er gratis!
Jente som hopper hoppetau med rød Hoppetaukonkurransen t-skjorte.

I 2022 arrangeres konkurransen 3.-13. mai. Påmeldingen åpner 4. januar på denne siden. Påmeldingsfristen er 10. mars. Det er læreren som melder på klassen. Deltakelse i konkurransen er gratis, og påmeldte klasser får tilsendt utstyret som trengs for å delta.

Hoppetaukonkurransen har vært arrangert i over 15 år og årlig deltar rundt 100 000 elever.

Hvorfor arrangerer vi Hoppetaukonkurransen?

Med Hoppetaukonkurransen ønsker vi å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen. Vi ønsker å bidra til at elevene får en positiv opplevelse av trivsel og fysisk aktivetet i fellesskap.

Alle elever skal kunne delta i Hoppetaukonkurransen sammen med klassen.

Elever som har utfordringer med å hoppe, kan for eksempel slenge tauet. Det er også mulig å inkludere alternative aktiviteter i konkurransen, slik at alle elevene i klassen kan delta. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen.

Ta gjerne kontakt med oss dersom det er elever i din klasse som har utfordringer med å delta, så finner vi en god løsning sammen.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Konkurransen foregår ved at klassene hopper tau i friminuttet og/eller undervisningstiden. Elevene får poeng for antall minutter de er i aktivitet hver dag, og det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per elev per dag.

Poengene regnes ut fra tiden elevene er aktive med i leken, det vil si at de får poeng for å hoppe, slenge tauet og står i hoppekø. Dette gjelder også dersom dere inkluderer andre aktiviteter i konkurransen for at hele klassen skal kunne delta. Elevene får poeng for antall minutter de er med i aktivitetene.

Klassen som har hoppet seg til flest poeng vinner konkurransen. Det kåres en nasjonal vinner.  I tillegg trekkes det vinnere fra de klassene som har høyest poengsum, slik at flere klasser fra hvert fylke blir premiert for sin deltakelse. Klassene premieres med pengepremier til klassekassen.

Mer informasjon rundt gjennomføring av konkurransen kommer innen desember 2021.

Bli inspirert til hvordan hoppetau kan inkluderes i skoledagen

Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial. Å hoppe tau passer for alle. Om man ikke kan hoppe, kan man for eksempel svinge tauet eller kanskje kan man hoppe på ulike måter som gjør det mulig for alle å delta.

Dersom du har tips og ideer til andre måter hoppetau kan brukes for å få en aktiv skolehverdag, ta kontakt med oss slik at vi kan dele gode ideer med hverandre.

Under finner du seks videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Filmer til inspirasjon

Statistikk

1.png

Gangetabellen

2.png

Alfabetet

3.png

Staving av ord

4.png

Påfyll av energi

5.png

Taulek i friminuttet

6.png

Kontakt oss

Send en e-post til hoppetau@nasjonalforeningen.no, eller ring oss på tlf. 93205449

Les vår personvernerklæring og få informasjon om hvordan vi ivaretar personvern i forbindelse med Hoppetaukonkurransen.