Nyheter for medlemmer

Takk for at du holder avstand - VEST

For å bidra til fortsatt økt aktivitet utendørs, tilbyr vi nå fem vester gratis til alle lokallag, med mulighet for å bestille flere til en hyggelig pris.

Refleksvesten har logo og påskriften «Takk for at du holder avstand!» Vi har fått tilskudd fra Stiftelsen Dam til å produsere og sende ut vestene, og har nok til over 150 lokallag. Vi tar i mot bestillinger og sender ut fortløpende, inntil lageret er tomt. Alle lokallag kan bestille fem vester gratis, og kjøpe ytterligere vester ved å sende epost til ekspedisjonen@nasjonalforeningen.no

Hvordan kan vi bruke vestene?

Det er mange måter å bruke vestene på, i de vanlige gågruppene, eller når dere skal  arrangere turmarsjer, i grupper på fem personer som går med minst en meter avstand.

Her er en pressemelding dere kan bruke lokalt for å skape oppmerksomhet om aktivitetene.

Hvorfor er dette viktig?

Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker å bidra til økt trygghet, fysisk aktivitet og turglede med egne turvester, tilpasset den aktuelle situasjonen. Å holde fysisk avstand til andre er et av hovedtiltakene for å begrense koronasmitte. Hundretusener av nordmenn tilhører grupper som på grunn av alder eller underliggende sykdommer, er særlig utsatt for å bli alvorlig syke  av koronasmitte. Vi har fått meldinger om frykt og usikkerhet for å oppholde seg utendørs, og håper vestene kan være et bidrag til å minske bekymringene.

De sårbare i risikogruppene vil være blant de siste som kan leve som normalt. Kanskje så mange som en av tre må regne med at tiltakene for å begrense risiko for smitte vil vare særlig lenge. Mange har meldt behov til oss om tiltak for å øke oppmerksomheten om viktigheten av fysisk aktivitet nå. For å ivareta fysisk og psykisk helse i denne perioden, er det viktig å ha mulighet for å komme seg ut, møte andre, gjøre nødvendige ærend, gå turer og få luft og bevegelse.

Medlemmer i våre lokallag som bruker vestene i forbindelse med utendørs aktiviteter kan bidra til å spre trygghet, med vestene med synlig oppfordring til å følge smittevernråd om å holde avstand.

For mange i de utsatte gruppene vil det å møte folk utendørs - på avstand - være eneste mulighet for sosial omgang, fysisk aktivitet og å for å få gjennomført nødvendige ærend.

Med vester med påskriften «Takk for at du holder avstand!» ønsker vi å minne om betydningen av å holde avstand. Slik vil flere oppleve det trygt å gå en tur ut og få litt mosjon og påfyll av lys og luft.

Vi ønsker å bruke refleksvester, som er et tydelig tegn på oppmerksomhet knyttet til risiko, men samtidig ha et positivt og høflig budskap som alle kan være formidlere av. Vi vil gjøre det mulig for alle å bidra til også denne dugnaden, at alle trygt kan ferdes utendørs. Vi vil bygge ned utrygghet som gjør at folk blir inne, når de heller burde vært ute.