Tilbud til skoler

Hopp for hjertet

Påmeldingsfristen til årets hoppetaukonkurranse er utløpt. Vi gleder oss til oppstart av konkurransen og se alle de hoppende barna rundt om i landet. Konkurransen begynner den 29. april og avsluttes den 8. mai.

Hoppetau og annet utstyr sendes ut til skolene etter påske!

Registrer klassens poeng

Print ut poengplakaten, heng den opp i klassen og registrer poengene til klassen: Poengplakat 2024.pdf.

Hva er Hopp for hjertet?

Hopp for hjertet er en hoppetaukonkurranse for skoleklasser på 4.-7. trinn. Cirka 100.000 skoleelever fra halvparten av landets barneskoler deltar årlig i konkurransen, som i 2024 arrangeres for nittende gang.  Konkurransen begynner den 29. april og avsluttes den 8. mai.

Om hoppetaukonkurransen

Hvorfor arrangerer vi hoppetaukonkurransen?

Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker å stimulere til økt fysisk aktivitet i skolen, og bidra til at skoleelever får gode erfaringer med å være fysisk aktive. Ved å invitere til deltakelse i Hopp for hjertet, bidrar vi til å skape en morsom og inkluderende aktivitet der elevene opplever mestring og trivsel i fellesskap.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Læreren melder en eller flere klasser på konkurransen.

Det er gratis å delta, og påmeldte klasser får tilsendt utstyret som trengs.

Klassen hopper tau sammen, og registrerer hvor mange minutter de er aktive i konkurransen hver dag.

Det registreres ett poeng per minutt klassen har vært aktive.

Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse, per dag.

Det er valgt en maksimal poengsum på 60 poeng fordi vi gjennom konkurransen ønsker å vise hvordan en time fysisk aktivitet kan inkluderes i skoledagen.

Når konkurransen er ferdig, summerer dere poengene til klassen og finner den totale poengsum.

Bruk gjerne registreringsplakaten for å registrere poengene underveis i konkurransen.

Klassens totale poengsum registreres på denne nettsiden etter konkurranseslutt. Lenke til registrering av poengene publiseres ved konkurranseslutt.

Alle inkluderes

Klassen deltar i konkurransen sammen som gruppe. Alle elevene i klassen skal inkluderes og få mulighet til å delta. Er det elever i klassen som ikke kan hoppe, kan aktiviteten tilrettelegges slik at alle kan delta. Elever som ikke kan hoppe kan for eksempel svinge tauet for de andre. Det er også mulig å inkludere andre aktiviteter slik at det er morsomt og mulig for alle å delta.

Elever kan være med å heie frem sine klassekamerater. Elevene kan for eksempel lage et eget heiarop. På den måten er hele klassen en del av konkurransen. Hensikten er at elevene skal ha det gøy og være aktive sammen.

Dersom noen av elevene i klassen er syke i løpet av konkurranseperioden, skal ikke dette påvirke klassens poengsum, og dere registrerer poeng som vanlig for hele klassen.

Hoppetaukonkurranse_2024_2026_NJF_01705_Foto_Sara_Johannessen.JPG

Vinn pengepremier til klassekassen

Det kåres en nasjonal vinner blant skolene som har hoppet mest, som premieres med 10 000 kr. I tillegg premieres en vinner i hvert av områdene til Nasjonalforeningen for folkehelsen sine fylkeslag 2 500. Totalt 15 vinnere.

Se oversikt over områdene til våre fylkeslag. Dersom flere klasser hopper seg til maksimal poengsum, foretas det trekning for å kåre vinnerne. Vinnerne får en pengepremie til klassekassen.

Hvordan kan tauhopping inkluderes i skoledagen?

Hopp for hjertet kan inkluderes både i friminutt og undervisning. Dere velger selv hvordan konkurransen gjennomføres i løpet av skoledagene.

Å hoppe tau kan både være lek og bidra til læring. Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial. Det kan også legges inn ulike varianter av hoppingen for å gjøre aktiviteten mer krevende og utfordrende dersom elevene ønsker det. For eksempel kan man prøve å sveive to ganger for hvert hopp, sitte på huk og hoppe, eller prøve å bevege seg framover eller bakover mens man hopper. Det finnes også mange tauleker, som for eksempel Bamse-bamse, som klassen kan øve seg på.

Under finner du noen videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Praktisk informasjon rundt hoppetaukonkurransen

Klassene som melder seg på Hopp for hjertet får tilsendt slengtau og plakat som kan brukes for å registrere poeng. Utstyret pakkes og sendes ut etter påmeldingsfristen 7. mars.

Utstyret sendes til skolens gateadresse som registreres ved påmelding. Dersom det er flere personer som melder på klasser fra samme skole, vil en av disse personene bli kontaktperson for skolen. Det innebærer at denne personen vil få tilsendt varsel om at pakken med utstyr har ankommet skolen. Pakken er merket med alle påmeldte klasser. Kontaktpersonen er ansvarlig for at utstyret deles ut til klassene som er påmeldt.

Filmer til inspirasjon

Hoppetaukonkurransen kan inkluderes både i undervisning og friminutt. Her finner du filmer med eksempler på hvordan hoppetau kan benyttes i løpet av skoledagen.

Statistikk

1.png

Gangetabellen

2.png

Alfabetet

3.png

Staving av ord

4.png

Påfyll av energi

5.png

Taulek i friminuttet

6.png

Å delta i Hopp for hjertet har vært helt fantastisk for klassemiljøet! Elever som ofte blir ekskludert, har blitt inkludert når vi har hoppet mange sammen med ett stort tau.

Sitat fra lærer 2023

Hopp for hjerte dansen

Her kan barna lære årets hopp for hjerte dans steg for steg. I den første videoen ser dere del 1, 2 og 3 satt sammen til den fullstendige dansen. Dans, hopp, klar, ferdig, gå!

Aktivitetsquiz - Hjerter5

Hjerter5 er fem minutters aktivitetsquizer, som kan gjennomføres som en del av konkurransen. Quizene er basert på aktuelle temaer i lærerplanen, og spørsmålene besvares på tid gjennom bevegelse. Totalt publiserer vi ni Hjerter5-videoer. En gjennomført Hjerter5-quiz gir klassen fem poeng.

Se aktivitetsquizene