Støtt oss

93 000 barn deltar i årets hoppetaukonkurranse

Tirsdag 3. mai gikk startskuddet for Hopp for hjertet. Over 90 000 elever fra hele landet deltar i konkurransen som varer fra 3. til 13. mai.

Åpningen av årets Hopp for hjertet foregikk på Gystadmarka skole på Jessheim. Kunnskapsminister Tonje Brenna og generalsekretær Mina Gerhardsen i Nasjonalforeningen for folkehelsen var tilstede og hoppet i gang sammen med nærmere 400 elever.

Fra venstre Miriam K. Lundberg Simonstad, Lena Palinska, Mina Gerhardsen, Jørgen Alstad, Eirik Matlin, Ann-Hege Bø Ringnes og Tonje Brenna.

- Kroppen blir friskere, og hjertet blir sterkere når man hopper. Det er jo veldig sunt å bevege seg! Og det er sunt å ha det bra. For å ha det bra, er det viktig å gjøre morsomme ting sammen. Lykke til, alle sammen! Jeg heier på dere, sa kunnskapsminister Tonje Brenna.

- Å hoppe hoppetau er noe de fleste kan få til. Det viktigste er uansett at konkurransen skal være inkluderende for alle, uansett funksjonsnivå. Lærerne kan derfor tilpasse aktiviteter til enkeltelever der det er behov for det. Vår erfaring er at denne konkurransen bidrar til et bedre fellesskap, sa Mina Gerhardsen, som ønsket alle elevene som deltar lykke til.

Bilde av en jente og en gutt som hopper tau i sola under åpningsarrangementet for hoppetaukonkurransen, Hopp for hjertet.
Strålende, glade barn som hopper tau under åpningsarrangementet for hoppetaukonkurransen. Fra venstre Emma Kristine Oseberg Troberg og Mille Bråten Pettersen.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Det er elever på 4. til 7. trinn som deltar i konkurransen, og hver klasse samler poeng som gruppe. Klassene registrerer hvor mange minutter de hopper, og får ett poeng per minutt klassen har vært aktiv. Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse per dag. Når konkurransen er ferdig, sender læreren inn den totale poengsummen til Nasjonalforeningen for folkehelsen, som kårer en nasjonal vinner. I tillegg kårer hvert av våre fylkeslag vinnere i sitt område, så det blir mange vinnere over hele landet.

- Målet vårt med konkurransen er å inspirere til økt fysisk aktivitet, glede og fellesskap i skolen, sa generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen. Etter mange års kamp for mere fysisk aktivitet i skolen, er hun glad for at dagens regjering har lovet å få dette på plass: - Nå venter vi på at regjeringen følger opp løftet i Hurdalsplattformen om mer fysisk aktivitet i skolen. Det er behov for mer penger til kursing av lærere og tilrettelegging i skolen for å komme i gang, påpeker hun.