Til hovedinnhold

Sortere etter umettet fett

I denne oppgaven skal du sortere matvarene etter hvor mye umettet fett de inneholder.

Som du nå har lært er det viktig at vi får i oss umettet fett, som er det sunne fettet. Det er mange forskjellige kilder til umettet fett i kostholdet vårt.

Noen matvarer spiser vi mer av enn andre. De matvarene vi spiser ofte og mye av blir gode kilder til det sunne fettet selv om det ikke alltid har høyest innhold. Olivenolje for eksempel inneholder masse av det sunne fettet, men vi spiser ikke så mye av det. Laks spiser vi mer av og det blir derfor en god kilde til umettet fett selv om den inneholder mindre umettet fett enn olivenolje.

Nå kan du sortere matvarene. Den matvaren med mest umettet fett skal øverst og den med minst umettet fett skal nederst. Tenk deg at du har like mye av hver matvare, for eksempel 100 gram.

  1. Avokado
  2. Peanøttsmør
  3. Kyllingfilet
  4. Laks
  5. Egg
  6. Margarin
  7. Olivenolje

Du har sjekket rekkefølgen 1 gang.

Du har sjekket rekkefølgen ganger.

Prøv igjen!

Hurra, du svarte rett!

Tilbake til Kroppens puslespill