Støtt vårt arbeid

Skattefradrag

Når du gir en gave til forskning, blir beløpet du gir grunnlag for skattefradrag fra første krone. Alt du trenger å gjøre er å registrere ditt fødselsnummer hos oss, så tar vi oss av resten.

Din gave til vår forskning er en viktig samfunnsinnsats, og derfor får du rett til skattefradrag for disse gavene. For gaver til forskning, er det spesielle regler som gjør at du kan få fradrag fra første krone og inntil 10 000 kroner, uansett inntektens størrelse. Ved større gaver må ikke fradraget være større enn 10 prosent av inntekten. Du kan lese mer om gaver til forskning i Skatteloven §6-42. Skattefradraget skal inn på post 3.3.7 i skattemeldingen, det som tidligere ble kalt selvangivelsen.

Registrer ditt fødselsnummer på en av følgende måter

• Send tekstmelding til 2216 med FNR og ditt fødselsnummer. Eksempel på melding: FNR 3101205513
  • Logg deg inn på Min Side
    Ny bruker? Nederst på høyre siden, legg inn ditt mobilnummer, få brukernavn og passord via sms.
  • Ring oss på telefon 23 12 00 00

Har du fått skattefradrag for gaver gitt til oss tidligere, så er ditt fødselsnummer allerede registrert. Du trenger da ikke foreta deg noe, og beløpet kommer automatisk i din skattemelding i post 3.3.7.

Få bekreftelsen på innrapportert beløp tilsendt på epost
Send tekstmelding til 2216 med ADR og din gyldige epost-adresse.
Eksempel på melding: ADR ola.nordmann@online.no

Alle vi har registrert fødselsnummer på og som har gitt en gave til forskning, får skattefradrag. Pengegavene blir maskinelt innrapportert til ligningsmyndighetene, for en rask og trygg håndtering. Innrapportering skjer 20. januar, og beløpet blir oppført i post 3.3.7 på skattemeldingen din under vitenskapelig forskning. I februar sender vi innrapportert beløp på e-post, sms eller i post til dere som har gitt 500 kroner eller mer. Alle som har rett til skattefradrag, finner skattekvitteringen sin inne på Min Side når den er innrapportert til Skatteetaten. Beløp rapportert inn senest 20. februar vil automatisk stå i skattemeldingen. Etter dette er det mulig å føre beløpet opp manuelt i post 3.3.7.

Det gis ikke skattefradrag for minnegaver, gratulasjonsgaver eller kjøp av produkter ved telefonsalg.

Vipps

Det gis ikke skattefradrag for minnegaver, gratulasjonsgaver, kjøp av produkter ved telefonsalg eller gaver gitt med Vipps.

Vit at dine gaver er med på å gjøre en viktig forskjell i menneskers liv! Tusen hjertelig takk for dine gaver!