Aktivitetsvenn for personer med demens

Informasjon om lagring av personopplysninger

For at Nasjonalforeningen for folkehelsen skal kunne gi råd og veiledning til arbeidsgrupper som driver Aktivitetsvenntilbudet, arkiveres deler av korrespondansen i et digitalt system kalt SuperOffice.

Hvorfor lagres kontaktinformasjon og korrespondanse med arbeidsgrupper?

Denne dokumentasjonen lagres slik at rådgivere i Aktivitetsvenn kan gi en systematisk og god oppfølging av hver enkelt arbeidsgruppe. Vi ønsker også å hindre personavhengighet. I systemet arkiveres for eksempel dokumenter og eposter, men dette begrenses til dokumentasjon vi anser er viktig å vite for å gi arbeidsgruppen en god oppfølging.  Informasjonen som lagres begrenses til hva rådgiverne har behov for å vite, og knyttes ikke opp til enkeltpersoner. Vi lever etter prinsippet om at hver enkelt arbeidsgruppe skal få innsyn på etterspørsel. Vi gjør individuelle skjønnsvurderinger kontinuerlig med mål om at arbeidsgruppene ikke utsettes for risiko.

Hva slags informasjon lagres i SuperOffice?

• Kontaktinformasjon til lederen av arbeidsgruppen (navn, epostadresse, stillingstittel)
  • Kontaktinformasjon til frivilligkontakt i arbeidsgruppen (navn, epostadresse, stillingstittel)
  • Øvrige medlemmer av arbeidsgruppen, forutsatt at de ber om å bli registrert (navn, epostadresse, stillingstittel)
  • Informasjon om deltakelse på samlinger
  • Informasjon om hver enkelt arbeidsgruppes styrke
  • Epost-korrespondanse som gjelder arbeidsgruppens drift av tilbudet

Rutiner for sletting

Når en arbeidsgrupper sier opp samarbeidsavtalen om Aktivitetsvenn med Nasjonalforeningen for folkehelsen, ber vi arbeidsgruppen om samtykke for oppbevaring av alle opplysningene i SuperOffice. Vi innhenter slike samtykke per epost, og lagrer samtykke i SuperOffice. Arbeidsgrupper sier for eksempel opp en samarbeidsavtale fordi de ikke har tid eller ressurser til å drive tilbudet, derfor anser vi det som viktig å oppbevare historikken dersom tilbudet skal startes opp igjen på et senere tidspunkt. Dersom arbeidsgruppen ikke gir et slikt samtykke sletter vi all informasjon knyttet til arbeidsgruppen.

Har du spørsmål om lagring av personopplysninger, send en epost til aktivitetsvenn@nasjonalforeningen.no