Støtt oss

Aktivitetsvenn for personer med demens

Informasjon om lagring av personopplysninger

Takk for at du er aktivitetsvenn! Dine personopplysninger er lagret i Nasjonalforeningen for folkehelsens database, en viktig forutsetning for at du skal få den oppfølgingen du trenger.

Hvilke personopplysninger lagres?

For å gi deg god oppfølging i rollen som aktivitetsvenn lagrer Nasjonalforeningen for folkehelsen dine personopplysninger i en digital database. Det er din kontaktperson og den lokale arbeidsgruppen, som driver tilbudet i din kommune, som registrerer og administrerer databasen. Personopplysningene som lagres er begrenset til det din kontaktperson har behov for å se:

• Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Hva som er status på din kobling (om du er i oppdrag, om du er i pause, om du er koblet til en som har demens som bor hjemme eller på institusjon)

I tillegg har arbeidsgruppene mulighet til å legge inn informasjon om deg i et notatfelt. Dette kan være påminnelser til andre i arbeidsgruppen, informasjon om deltakelse på kurs/temakvelder eller annen relevant informasjon. Det skal ikke legges inn informasjon som navngir den demenssyke eller som gir mulighet til å identifisere hvem du er koblet mot. Du har innsynsrett dersom du ønsker dette.

Rutiner for sletting

Aktivitetsvenner er å beskrive som øvrige frivillige i Nasjonalforeningen for folkehelsen, og følger samme rutine for sletting som disse. Aktivitetsvenner som ikke har vært aktive i oppdrag i løpet av de siste tre årene slettes fra databasen. Aktivitetsvenner er koblet til personer med demens, en progredierende og dødelig sykdom. Flere aktivitetsvenner opplever derfor at personen de er koblet til blir for syk eller dør, noe som medfører at de blir koblet på nytt. Denne prosessen kan ta tid, og vi har vurdert at det er av interesse både for aktivitetsvennene og Nasjonalforeningen for folkehelsen at vi beholder deg i systemet inntil tre år. Dersom du ønsker dine personopplysninger slettet, kan du sende en epost til aktivitetsvenn@nasjonalforeningen.no

Har du spørsmål knyttet til oppbevaring av personopplysninger, send en epost til aktivitetsvenn@nasjonalforeningen.no