Innsats for andre

Innsats for mennesker med demens - få en brakstart på skoleåret!

Med undervisningsopplegget til Nasjonalforeningen for folkehelsen får elevene et kræsjkurs i frivillighet og får være med å bidra til en viktig sak som angår mange.
Bilde av en ung dame som er pårørende til en far med demens
Pappaen til Marie fikk demens da hun var tenåring. Marie følte seg veldig alene da pappene ble syk, det var så mye som var vanskelig å snakke om. Marie er med i filmen Jakten på gode øyeblikk for å bidra til større åpenhet om sykdommen. Hun håper at det vil føre til at færre ungdommer vil oppleve det samme som henne og broren Sindre.

Undervisningsopplegget er fleksibelt og dere kan avslutte i løpet av noen få uker og bruke resten av året til andre prosjekter.

Fire av fem lærere gir undervisningsopplegget karakteren fem og seks på sentrale områder som:

• At elevene fikk økt forståelse for frivillig arbeid
  • At elevene samarbeid og tok ansvar i planleggingen
  • At elevene fikk økt kunnskap om demens
  • At elevene fikk et mer positivt syn på mennesker med demens

Filmen jakten på gode minner

Bli kjent med Sindre, Marie, Ane og Brage som har en far og en mormor med demens.

• Hva skjer når en du er glad i får demens?
  • Hvordan er det å leve sammen med en som har demens når man er tenåring?
  • Hvordan kan litt mer kunnskap om demens og det å bry seg litt gjøre hverdagen enklere for dem som har demens og deres familie?

Oppgaver til filmen, Jakten på gode øyeblik (pdf)

Mange ungdommer har besteforeldre eller oldeforeldre med demens

I dag er det 100 000 mennesker i Norge med alzheimer eller en annen demenssykdom, og 400 000 nære pårørende. Dette er et nøkternt anslag og antallet er sannsynligvis høyere. Det betyr at svært mange har en med demens i sin nære familie.

Nasjonalforeningen for folkehelsens undervisningsopplegg egner seg godt til oppstart av faget Innsats for andre. Gjennom de første undervisningsukene om høsten får elevene oppgaver som gjør at de er innom alle kompetansemålene i faget.

Noen ungdommer har foreldre med demens

Sindre Solberg hadde akkurat begynt på ungdomsskolen da faren hans, Svein, fikk demensdiagnosen. Pappa Svein hadde vært syk i mange år før det. For familien var det en lettelse å endelig få vite hva som var i veien med pappa. Han som hadde vært banksjef, var en sosial fyr som kjente alle og var glad i å gå på jakt ble en annen person.

For Sindre ble ungdomstiden noe helt annet enn for kameratene. De gikk på jakt og fotballkamp med fedrene sine. Sindre måtte passe på faren sin, hjelpe han med å kle på seg og også hjelpe moren i huset. Han følte seg utrolig ensom og også sint. Og det tok lang tid før han fikk noen profesjonelle å snakke med om disse følelsene.

Sindre og andre som lever sammen med en som har demens opplever ofte at folk trekker seg unna og at man blir sosialt isolert og ensom.

Med filmen og undervisnings- og refleksjonsverktøyet til Nasjonalforeningen kan elevene reflektere rundt dette med demens i nære relasjoner, hva det betyr for familien og hvordan de selv kan bidra og gjøre en innsats overfor en venn som har en forelder eller besteforelder med demens.

Samarbeid med frivillige

Nasjonalforeningen for folkehelsen har ca. 450 lokallag over hele landet.  Mange skoler med valgfaget Innsats for andre har hatt godt samarbeid med dem.

Lokallaget hjelper til med materiell og foredragsholdere.  Det elevene ofte husker best, er besøk fra en pårørende til en med demens.  Mange i lokallaget er selv pårørende.

Ansatte ved våre fylkeskontorer hjelper dere med å kontakte aktuelle lokallag.

- Dette valgfaget er populært på skolen vår

Bilde av en lærer
Heidi Nordhus, lærer ved Bardu ungdomsskole, benyttet Nasjonalforeningen for folkehelsens undervisningsopplegg i 2022.

- Det er fint å kunne bruke undervisningsopplegget til Nasjonalforeningen for folkehelsen. Elevene har fått god forståelse og lært mye om demens, før de gjennomførte aksjonen. Givergleden var stor i lokalbefolkningen, og mange fortalte sin historie som pårørende. Vi synes det er supert at valgfaget Innsats for andre får være med å bidra til videre forskning på Demens. Alle var enige om at temaet er viktig å lære om, da det blir flere og flere som blir rammet av denne sykdommen, forteller Heidi Nordhus, lærer ved Bardu ungdomsskole.

La elevene lære om frivillighet i praksis

Ved å delta i Demensaksjonen får elevene praktisk erfaring med frivillig arbeid. I denne filmen blir vi kjent med en vennegjeng ved Romedal ungdomsskole i Innlandet som hadde valgfaget innsats for andre i 2023 og deltok i Demensaksjonen.

Link til filmen om vennegjengen

Nyttige lenker