Demens

Ingen har overlevd demens. Ennå.

Støtt Nasjonalforeningens demensdugnad.

Bare forskning kan knekke demenskoden. Derfor inviterer vi deg til å støtte demensforskningen.

I dag har over 100 000 mennesker i Norge demens, og over 400 000 er nær pårørende til en med diagnosen. Trolig vil antallet dobles de neste tjue årene.

Mange tror sykdommen kun rammer eldre, men også yngre personer kan få demenssykdom. Av alle som lever med demens i dag, antar vi at minst 2 000 er under 65 år, men disse tallene for yngre er usikre anslag, og det kan være flere.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Vi arbeider for bedre helse- og omsorgstjenester, et mer demensvennlig samfunn, og vi finansierer forskning som kan løse demensgåten.

Hva er demens?

Demens er en fellesbetegnelse for forskjellige sykdommer eller skader i hjernen. Sykdommene utvikler seg over tid og fører til økende endringer i hjernen. Hukommelsesproblemer, vansker med språket, orienteringsproblemer og vanskeligheter med daglige gjøremål er vanlig.

Ulike typer demens

Demens skyldes sykdom i hjernen, og er ikke en naturlig side ved aldring. Evnen til logisk tenkning blir påvirket og etter hvert blir det vanskelig å klare seg på egenhånd og utføre hverdagslige aktiviteter. Mange opplever endringer i humør og væremåte.

Det er flere ulike sykdommer og skader i hjernen som kan føre til demens. Alzheimers sykdom er den vanligste typen, men det finnes også en rekke andre demenssykdommer. De aller fleste demenssykdommer utvikler seg slik at man gradvis blir dårligere.

Bli med i din interesseorganisasjon

Du kan bli medlem ved å melde deg inn i din lokale demensforening. Som medlem i Nasjonalforeningen får du informasjon om demens og mulighet til å møte mennesker i samme situasjon som deg selv.