Støtt oss

Frivilligskrinet

Podkast og litteratur

Her finner du både podkaster, filmer og litteratur du kan ta en titt på dersom du ønsker å lære mer om demens.

Korte filmer

Hva er demens? En kort skriblefilm om sykdommen og hvordan den påvirker oss. Filmen er laget av Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Jannickes historie Se den fantastiske og rørende saken om Jannicke som fikk demensdiagnose da hun var 51 år gammel (Dagbladet).

NRK-Helene besøker sin far Helene fra programmet "Helene sjekker inn" tar med seg en musikalsk overraskelse til sin demenssyke far.

Podkast

Helhjerta Episode 74 Da Sindres mormor fikk demens, var det Sindre som tok seg av henne, både hjemme og senere på sykehjem. Hva er viktig for pårørende til en sykehjemspasient som har demens?

Pia og Psyken Episode 56 Nasjonalforeningen for folkehelsens Demenslinjen ved Liv Anita Brekke er gjest i podcasten Pia og Psyken. Liv Anita snakker daglig med mennesker som er i eller rundt sykdommen.

Pia og Psyken Episode 110 Helene Sandvig forteller sin historie og erfaringer med demens.

Pia og Psyken Episode 144 Jannicke Granrud og Hildegunn Fredheim deler åpent om livet med Alzheimer.

DemensPodden - Nasjonalforeningen for folkehelsen En podcast fra Nasjonalforeningen om demensdiagnosen, forskning og det å være pårørende.

Folkehelsepodden - Demens En podkast fra Folkehelseinstituttet hvor de snakker med fagfolk og forskere. I denne episoden snakker de med eldreforsker Heine Strand og forskningssjef hos Aldring og Helse Geir Selbæk.

Tid til å være ung - Aldring og helse En podkast hvor sykepleier Celine Haaland Johansen snakker med unge mennesker som har en mor eller far som har fått en demensdiagnose.

Legepodden - Andreas Engvig Andreas Engvig er lege med spesialisering i geriatri og interesserer seg for hukommelse og demens.

Hjernesterk - Demens Ole-Petter Hjelle og Mads Kaggestad snakker om hva demens er og hvordan mosjon kan påvirke og hjelpe personer med demens.

Kroppen - Eldre og demens Trond-Viggo Torgersen i samtale med lege Bettina Husebø om demens.

Litteratur

En dements dagbok - Thomas Chr. Wyller I boken sin utforsker Thomas hukommelsens grenser etter å ha blitt rammet av demens. Alt fra dagliglivets hendelser, å kle på seg og dekke bord eller å reflektere rundt politikk og samfunnsverdier er inkludert.

Et langsomt farvel - Helene Sandvig I boken beskriver Sandvig det å miste sin far til demens. Helene er selv helsejournalist, men følte seg likevel alene i møte med sykdommen, og med systemet som skulle hjelpe til, men som ikke alltid maktet det.

Forglem meg ei - Elin Marie Fredriksen Boken handler om livet etter demensdiagnosen og tar for seg sykdommen. Demens er en vanskelig sykdom også for de pårørende, denne boken har et eget kapitell som tar opp dette temaet.

I morgen forsvinner jeg litt til - Laila Sognnæs Østhagen Romanen undersøker hvordan det kan være å leve utenfor hukommelsen. Forfatteren skriver bevegende og troverdig om en kvinne som ikke har annet enn øyeblikket igjen.

Mors gaver - Cecilie Engers En bok som både varmt og personlig forteller historien om forfatterens egen mor som havner på sykehjem med Alzheimer.

Nå og tilbake - Santa Montefiore En roman som er tankevekkende og rørende. Hovedpersonen vender hjem og til sin lille engelske landsby og alt er ikke helt som det skal være med den omtenksomme moren.

Pårørendesjokket - Randi Kveine og Gisle Erlien Forteller om deres erfaringer som pårørende. Boken beskriver hverdagen med en Alzheimerrammet i familien, og byr på praktiske råd og strategier for å overleve.

Skynd deg å elske - Laila Lanes og Jan Henry T. Olsen Laila forteller om samlivet med den tidligere fiskeriministeren Jan Henry T. Olsen som ble rammet av Alzheimer bare 51 år gammel.

Demensbrems - Andreas Engvig Boken tar deg gjennom hva hukommelse er, hvorfor den fungerer som den gjør og hva demensforskerne er enige om når det gjelder å holde den ved like hele livet. Forfatteren er en hukommelsesforsker og lege som gir konkrete råd for å ta vare på helsen til hjernen din. Vi gjør oppmerksom på at forfatteren deler bokinntektene sin med Nasjonalforeningen for folkehelsen.

Må lære meg å melke kuer - Freddy Kjensmo En feelgood-historie fra demensavdelingen. Med kjærlighet, kreativitet og humor skildrer Freddy Kjensmo prosessen med å sørge for at faren har så bra dager som mulig på livets oppløpsside.

Eg kom ikkje heim før det vart natt - Arne Ruset  En sår og surrealistisk roman som skildrer hvordan livet ser ut når verden utenfor forsvinner mer og mer.

Til Kjersti - savner deg - Liv Holmen Liv Holmen forteller om søsteren sin - mennesket og scenekunstneren Kjersti - og åpner opp om de tøffe årene med Alzheimer sykdom og det å være pårørende.