Til hovedinnhold
Støtt oss

Hjerte- og karsykdommer

Å leve med hjerte- og karsykdommer

Hjerte- og karsykdommer kan ramme alle. Sunne levevaner kan redusere risikoen for å bli syk, og gjøre det lettere å bli frisk igjen.

De viktigste rådene for sunnere levevaner er mosjon, å la være å røyke, og ikke spise for mye, men variert og sunt.

Mosjon

For noen hjertepasienter kan enhver fysisk anstrengelse virke uoverkommelig. Pustevansker eller bekymringen for at hjertet er  sykt, gjør det mindre lystbetont å være i bevegelse. Dette er lett å forstå, men i dag vet vi at hjertet ikke blir bedre av å holde kroppen i ro.

De aller fleste tåler lett til moderat aktivitet, allerede den første tiden etter et slag eller  et hjerteinfarkt. Det er viktig å snakke med sykehuset eller legen din om dette, slik at du får tilpasset aktiviteten til din situasjon.

Vi  støtter anbefalingene til Helsedirektoratet med minst 30 minutter moderat mosjon hver dag, som for eksempel en rask gåtur hvor du får opp pulsen og blir litt andpusten. Du kan også dele opp aktiviteten i tre bolker, på ti minutter hver. Forsøk små tiltak som gir deg bevegelse i hverdagen, som å gå opp trapper, eller velge sykkel i stedet for bil.

Sunn mat

Nasjonalforeningen for folkehelsen støter de nasjonale kostrådene. Skal du spise mat som er bra for hjertet, bør du velge mindre kjøtt og meieriprodukter, og mer fisk, frukt og grønnsaker. Du bør være forsiktig med mat som inneholder mye salt og sukker. Ernæringsfysiologen på sykehuset kan gi kostholdsveiledning som passer din situasjon.

  • Det er anbefalt at du bruker magre varianter av meieriprodukter. Helmelk bør du for eksempel bytte ut med skummet, eller ekstra lett melk. 
  • Velg plantemargarin eller oljer, fremfor smør. Rapsolje, olivenolje og solsikkeolje er bra, mens du bør unngå planteolje og kokosolje.
  • Spis gjerne mer fisk, og bruk fet fisk minst et par ganger i uken – til middag, eller som pålegg.
  •  Begrens kjøttmåltidene til en til to ganger i uken, og bruk helst magre kjøttvarer og helst ikke bearbeidete produkter. Det er lurt å velge mer lyst kjøtt, som kylling eller kalkun, og du bær redusere bruken av bearbeidete kjøttprodukter.
  • Grønnsaker og frukt bør du spise mye av, helst 750 gram per dag, eller «fem om dagen».
  • Spis mer grovt brød og fiber.
  • Dersom du har høyt blodtrykk, bør du også passe ikke å få i deg så mye salt.
  • Drikk vann.

Røyking

Ingen tiltak har sterkere innvirkning på leveutsiktene enn det å slutte å røyke. Husk at passiv røyking også er skadelig.

De som har hatt hjerteinfark og klarer å slutte å røyke, fordobler sjansene for å unngå et nytt infarkt.

Røyking påvirker hjertet negativt på flere måter. Kolesterolet blir påvirket ved at det gode kolesterolet(HDL) senkes. Kullosen i røyken reduserer evnen blodte har til å ta oppl oksygen. Nikotin påvirker også blodet, slik at det lettere kleber seg til åreveggen, noe som kan føre til at det oppstår en propp i åresystemet.

Snakk med legen, eller prøv det nettbaserte sluttprogrammet www.slutta.no helt gratis. Du kan også ned appen Slutta.

Alkohol

Det er flere grunner til at menneske med hjerte- og karsykdom bær være forsiktig med alkohol. Høyt alkoholinntak øker risikoen for tilbakefall eller nye tilfeller av hjerte- og karsykdom. Noen har også hjertesydommer der alkohol frarådes.  Mange nordmenn sliter også med vekten, og alkohol inneholder mange kalorier.

Forskning viser at alkohol øker risikoen for hjerneslag, høyt blodtrykk og atrieflimmer. Risikoen øker med økende bruk. Samtidig viser forskningen at det er begrenset kunnskap om eventuelle helsefordeler av alkohol. Det er med andre ord vanligvis ikke skadelig for hjertet å ta et glass vin eller  øl av og til. Men det er ikke anbefalt å drikke vin som hjertemedisin.

Seksualitet

Angsten for å belaste hjertet, sitter dypt hos mange hjertepasienter og deres partnere. Men seksuelt samvær anstrenger ikke hjertet mer enn annen fysisk aktivitet, som for eksempel å gå i trapper eller en rask spasertur.

Hjertepasienter kan derfor stort sett ha glede av seksuallivet på lik linje med andre. Hvis du likevel får smerter eller pustevansker, er det viktig å være uthvilt og benytte stillinger som er mindre krevende. Ta eventuelt nitroglyserin på forhånd.

Hvis du er redd for at seksuell aktivitet kan fremkalle slike symptomer, så prøv først med fysisk trening. Å føle seg i bedre fysisk form, har god innvirkning på seksuallivet. Hjertesykdommer kan av psykologiske årsaker hemme evnen til seksuelt samvær.

Noen former for hjertemedisin kan nedsette potensen, og åreforkalkning i bekkenets arterier kan også gå ut over potensen hos enkelte menn.

Potensmidler som Viagra, skal ikke brukes sammen med nitroglyserin, eller andre nitropreparater. Dette kan gi alvorlig blodtrykksfall.