Klar for å bli dytta?

Noen ganger trenger vi en liten dytt for å gjøre de gode helsevalgene. De beste dyttene for helse er de vi ikke merker.

En trapp som ser ut som piano og lager lyd når du går oppover har lokket folk som skal opp fra t-banestasjonen Odenplan i Stockholm til å velge trappa framfor heisen. Mindre tallerkener på hotellbuffeten gjør at flere tar mindre mat. Frukt ved kassen i butikken framfor en fristende sjokoladehylle, gjør det lettere å løse akutt blodsukkerfall i ettermiddagskøen med noe som er bra for deg.

«Dulting», altså en mild dytt, har en stund vært den store snakkisen for å få folk til å følge gode råd og ta smarte valg. Mannen bak teorien om dulting, Richard Thaler, har til og med vunnet Nobelprisen i økonomi for sine tanker om hvordan atferd kan påvirkes gjennom tilrettelegging framfor de tradisjonelle metodene med informasjon og forsøk på å påvirke følelser. Helt enkelt handler det om å endre atferden vår uten å gå via hva vi tenker eller hva vi vil. Isteden legges det til rette, slik at vi gjør det som er lurt, uten å tenke så mye over det. For eksempel er det åpenbart morsommere å gå i en trapp med pianolyd enn en uten. Vi vil derfor lett velge det utfra begeistring for konseptet, framfor basert på stemmen innenfra som forteller oss om viktigheten av å gå i trappa for å få strammet opp sentrale rumpemuskler, sørge for blodomløp og innkassering av dagens dose med skritt. Klarer vi å få til gode helsevalg uten å trykke på knappene for samvittighet, kan vi få mye gratis.

Små dytt i matbutikken

En av de viktigste arenaene for våre små og store helsevalg er dagligvarebutikken. Det er der vi kommer inn med en handleliste og streng selvdisiplin eller åpent sinn og jakt etter inspirasjon. Butikkene vet mye om hvordan de skal påvirke oss, som at kjøleskapet med melk og juice som nesten alle må innom, står innerst slik at alle må gjennom hele butikken og kan fristes til flere kjøp hele veien fram og tilbake fra inngang til kassen. Nå har det kommet en ny rapport som viser hvordan plassering og pris kan brukes til å dytte kundene mildt mot bedre helsevalg.

Rapporten fra GreeNudge viser at optimal plassering i butikk gjorde at salg av brus med og uten sukker ble påvirket av pris og plassering. Forsøk gjennomført i samarbeid med Norgesgruppen viste at salgsandelen av brus med sukker falt med 7 prosent til fordel for brus uten sukker dersom brusen ble smart plassert. Når optimal plassering ble kombinert med redusert pris på brus uten sukker, ga det en ytterligere reduksjon på 6 prosent. På samme måte som frukt og grønt ved inngang og utgang eller lavere pris på fisk, er med på å styre forbrukerne mot de gode helsevalgene.

Store gevinster

En studie som har sett på effekten av slike helsedytt, viser at dersom disse brukes klokt, kan vi kutte det daglige kaloriinntaket vårt med over 200 kalorier. Det tilsvarer 21 sukkerbiter. Til vanlig kreves det en halvtime på skitur, en time med svømming eller trampoline eller en drøy halvtime med rask gange for samme helseeffekt. Hele poenget med denne helsedyttingen er at folk ikke opplever at de gjør en ekstra innsats for å få til dette. De sunne valgene blir gjort fordi de en enklere og mer attraktive enn alternativet.

I Nasjonalforeningen for folkehelsen er vi hele tiden på jakt etter tiltak som kan legge til rette for gode helsevalg. Kampanjer om «5 om dagen» eller fordelen med å bevege seg 30 minutter om dagen er fine som påminnelser om at dette er viktig, men har dessverre liten effekt alene for å få folk til å endre atferd.

Vi har noen store folkehelseutfordringer vi skal løse, som økende stillesitting og altfor høyt sukkerinntak. Da må vi tenkte smart. Noe av det viktigste for valg er pris, så vi ønsker oss smarte avgifter på usunne varer og er kritisk til kutt i disse. Men vi må også se etter andre ideer som kan dytte oss i rett retning. Som epler ved kassa, framfor sjokolade - og flere spillende pianotrapper!