Dårlige vaner på museum

«Tante Mina mente godt, men handlet galt»

I Helseland har de dårlige vanene havnet på museum. I vårt land blir det isteden stadig flere av dem.

«Reisen til Helseland» het heftet, som nesten var en tegneserie. Dette hadde vi på hytta, sammen med andre gamle skatter, som gullbøkene og Gyldendals Beste Barnebøker. Som liten var jeg dypt fascinert av historien om skoleelevene Kari og Per som vinner en reise til Helseland, et land der alle spiser sunt. Kari og Per får være med på nasjonaldagen, som feires med opptog der barna bærer faner med budskap om at «Kålrot er Nordens appelsin» og «Tran i vintertiden». Lenger bak toget kommer barn som synger «Riktig mat gir god helse». Maten de møter kan også snakke. «Frukt er bedre enn slikkeri», sier eplet som dingler i treet.

Museum for dårlige vaner

I Helseland har de et eget museum for dårlige vaner fra gamle dager, som Per og Kari besøker. I dette museet hang et bilde av tante Fia og min navnesøster, tante Mina. Tante Fia var kommet på veggen i museet «til skrekk og advarsel» fordi hun pleide å dele ut godteri til barna. «Hun hadde ikke bedre vett.» Mens tante Mina ga barn godteri på senga. «Hun mente det nok godt, men handlet galt», er teksten til bildet.

Brus og sirup ble helt ut. Godteributikkene var stengt fordi folk ikke ville kjøpe godteri lenger. Alle i landet var enige om at frukt var bedre.

Foreningen Norsk Tannvern stod bak fortellingen, som dukket opp i bladet Munnpleien på 1930-tallet. I perioden 1952–1974 ble fortellingen gitt ut som tegneserie i farger i eget hefte. I dag framstår historien både som både søt og litt parodisk. Vi ville nok laget noe annet for å få fram det samme nå. Men budskapet står seg. Riktig mat er et viktig bidrag til god helse. For kroppen vår er frukt mye bedre enn godteri.

Økt sukkerpress mot barn

Det som likevel treffer meg mest gjennom mimrelesingen er likevel utstillingen av «gamle, avlagte uvaner». For mens de i Helseland heller ut brusen, er det den varen vi kjøper aller mest av. Frukt har på ingen måte erstattet godterispisingen. Tvert imot viser tallene at forbruket av frukt og grønnsaker går ned. De velmenende tantene som ikke har bedre vett enn at de gir barna godteri, er erstattet av en storindustri som pøser på med reklame rettet mot ungene våre for potetgull, energidrikk og godteri. Fra godteri på lørdag og boller til fest, er sukkerkos blitt hverdag.  I en sak om sukkerpress mot barn på nrk.no, svarer over 70 prosent at det er økende sukkerpress mot barn i samfunnet. Tante Fia og tante Mina sine «arvinger» er overalt, fra butikken og barnehagen til egen familie.

Tiltak for bedre helsevalg

Vi løser ikke dette med en oppdatert brosjyre om å spise sunt, eller en ny app for den del. Kunnskapen om dette er ikke utfordringen. Folk vet at eple er bedre enn godteri og at vann er sunnere enn brus. Alt dette vet vi. Det er ikke her det butter.

Vi trenger heller politikere som tør å gjøre mer at det samme som de fiktive politikerne i Helseland gjorde: Å gjøre det mindre attraktivt å velge usunt og mer attraktivt å velge sunt. Da må det sunne være billigere enn det usunne. Reklamen for det usunne må dempes. De usunne varene må vekk fra kassaområdet.

Kanskje får vi ikke alle dårlige vaner plassert på museum, men vi kan få gjort mye for å bedre helsen vår med å gjøre det litt lettere å ta gode helsevalg.