Endelig en gladnyhet!

Denne uken kom nyheten om at det amerikanske legemiddelverket har godkjent et nytt medikament mot alzheimer. Det er første gang på nær 20 år og er en nyhet som gir håp.

Dette er store nyheter. Vi har ventet lenge på denne avklaringen. Dette er med på å gi håp for en sykdom som i dag er en dødsdom.

Veien fram mot godkjenning av det medikamentet som har fått navnet Aduhelm, har vært lang, og den er slett ikke ferdig. Mye usikkerhet underveis om effekt og avdekking av alvorlige bivirkninger, har gjort at produsentene har måttet ta flere ekstraomganger. Godkjenningen stiller også krav til at forskningen fortsetter og at det også følges opp med kliniske studier i etterkant.

I Nasjonalforeningen for folkehelsen har vi fulgt med hele veien og forsiktig turt å håpe etter hvert som forskningen førte fram til at medikamentet fikk begynne på en ny fase i utprøvingen. Vi er lite vant til gode nyheter på demensfeltet. Etter over 100 år med forskning, er det få gjennombrudd å vise til. Det siste er 18 år siden, da det kom en bremsemedisin som demper symptomene hos noen i noe tid.

Ny medisin mot alzheimer gir håp

Det som gjør Aduhelm så interessant, er at det er den første medisinen som angriper sykdommen, ikke bare symptomene. Med den kunnskapen vi har i dag, tror vi at Alzheimers sykdom, den vanligste formen for demens, i mange tilfeller kan skyldes skadelig plakkforekomst i hjernen. Det vil si at et belegg dannes og bryter de koblingene som gjør at hjernen vår virker slik den skal. Aduhelm går løs på plakket.

Ukens store nyhet gir håp. Den nye medisinen må injiseres jevnlig, og kan ha effekt på de som er tidlig i sin demenssykdom, der vi fortsatt snakker om mild kognitiv svikt. Håpet er at den kan gi noen ekstra år der mennesker får mulighet til å være mer tilstede i livet sitt og være sammen med menneskene de er glade i en stund til. Selv om det ikke er en kur som gjør folk friske igjen, er den ekstra tiden man kan få uvurderlig for dem det gjelder. Det kan gjøre en viktig forskjell.

Godkjenningen av Aduhelm er også en viktig inspirasjon. Det viser at framskritt er mulig og at nye gjennombrudd kan være innen rekkevidde.

Behov for mer forskning på demenssykdom

Det er 100 000 mennesker som lever med demens i Norge (pdf) i dag og tallet vil mer enn dobles de neste 30 årene. Årsaken er at vi lever stadig lengre og alder er den største risikofaktoren for demens. For de over 85 år er det 35-50 prosent sjanse for å bli rammet av sykdommen. Det er tøft for de som får diagnosen og for de som er rundt. Demens er i høyeste grad også en pårørendesykdom.

Det eneste som kan hindre en slik utvikling, er et medisinsk gjennombrudd som gir en kur. I dag pågår det over 100 ulike kliniske forsøk knyttet til demenssykdom og i Norge har vi flere sterke fagmiljøer, som det nye alzheimersenteret i Trondheim, opprettet av K.G Jebsen-stiftelsen, med nobelprisvinner Edvard Moser som leder. Jakten på en kur pågår for fullt, men det trengs enda mer penger til forskning. Derfor er Nasjonalforeningen for folkehelsen opptatt av både å be myndighetene om å bidra mer og at vi samler inn penger til saken, gjennom hele året og i den årlige Demensaksjonen vår.

Vi er glade for alle framskritt, men vi er ikke mål. Derfor må vi fortsette arbeidet for å finne en kur, for det er bare forskning som kan stoppe demens.

Støtt forskning på demens og alzheimer