Er korona ferdig etter påske?

Vi har så mange spørsmål nå og ikke like mange svar.

«Er korona ferdig etter påske? De sier på jobben at vi kan komme tilbake da,» spør hun og jeg må komme med det minst tilfredsstillende svaret som finnes: «Vi vet ikke».

Så kan jeg godt legge på litt i svaret om de ulike scenariene fra Folkehelseinstituttet og forskjellige smittestrategier, den med å la viruset spre seg og håpe at vi får immunitet, den med bremsing av smitte for å spre smittekurven og den med å få spredningen til å stoppe opp, mens vi venter på en vaksine.

Men egentlig hjelper den lange versjonen lite, det korte svaret er fortsatt det rette. Vi vet ikke. Akkurat nå sitter veldig mange hjemme. Skolebarn er sendt hjem, barnehagene er stengt og alle som kan, er bedt om å jobbe hjemmefra. I tillegg er det en rekke arbeidsplasser som har vært nødt til å stenge eller delvis stenge, slik at vi på få uker har fått tusenvis av nye permitterte og arbeidsledige. Det er unntakstilstand og det skaper uro. Og vi kan ikke gjøre noe annet enn å vente.

«Jeg har aldri opplevd dette før»

Den dagen skolene stengte var jeg innom en butikk og småpratet med hun som sto i disken om situasjonen. «Jeg har jo aldri opplevd dette før jeg,» sa hun. Jeg måtte fortelle henne at det hadde ikke jeg heller, selv om jeg har vært her i livet noen år lengre enn henne. Dette er ikke noe noen av oss har opplevd. Ingen har erfaring og ingen har noe å sammenligne med.

Vi må bare finne ut av dette livet, der vi er inne i egen stue eller er ute og går i bue rundt hverandre. En slik unntakstid får fram noe av det fineste i oss, med bakgårdskonserter i borettslaget, og stor vilje til å hjelpe med handling og andre praktiske ting som er vanskelig for de som er i karantene eller i en risikogruppe. Vi finner og nye måter å være sammen på, med bursdag eller bingotreff på nett.

Uro får også fram det dårlige. Når vi blir redde, blir vi også lettere sinte. Midt i denne dugnaden for å stoppe smitten, er det noen som ikke bidrar. Til vanlig nøyer vi oss med et sukk over de som ikke stiller opp til vårdugnaden på klubbhuset eller i bakgården. Nå gjør de som ikke bidrar til smittedugnaden oss redde, fordi de er med og øker risiko, og da er det noen som reagerer med sinne – noe vi også hører mye om nå.

1 av 3 sliter med reglene

Da koronakrisen startet, ble vi som organisasjon bedt om å hjelpe til med å svare på folks spørsmål på telefon. Nasjonalforeningen for folkehelsen tok initiativ til Frivillighetens koronalinje, der vi svarer på spørsmål hver dag fra 9-15. Der samarbeider vi med Norske Kvinners Sanitetsforening og LHL og har svart på flere tusen telefoner de siste to ukene. Noen er urolige, noen er frustrerte, og veldig mange har spørsmål om hva slags råd og regler som gjelder nå. Ifølge en undersøkelse fra Opinion er det en av tre som sliter med å forstå reglene som gjelder nå. Det kan vi svare på om folk ringer oss på telefonnummer 23 12 00 80.

Vi kan ikke svare på når dette er over. Ingen kan si oss hvor lenge det vil vare, vi får bare nye datoer for neste beskjed. Nå er det pressekonferansen 8. april som gjelder. Hvilket svar som gjelder da, får vi bare vente på.

Det er så mye vi ikke vet. Men det vi vet er at det som faktisk vil hjelpe oss gjennom disse ukene, er at vi følger oppfordringene som gis. Ikke bare de om håndvask og avstand, men de om omtanke, om å ta en ekstra telefon, om å stå utenfor huset og vinke til en bestemor du ikke kan besøk, eller å sette en pose på trammen med hjembakt eller en blomst til noen som trenger noe å glede seg over i en krevende tid.

Vis omsorg – hold avstand.

Har du spørsmål om korona? Trenger du noen å snakke med?  Ring oss på Frivillighetens koronalinje på 23120080. Den er åpen hver dag fra 9-15. Tjenesten drives i samarbeid med Helsedirektoratet.