Minablogg

Et sittende folk?

Vi liker ideen om at vi er en nasjon av folk som legger ut på tur og bruker kroppen. Men egentlig tar vi det med ro i stolen og sofaen mer enn halvparten av vår våkne tid.

For knappe to uker siden var nyhetsstrømmen på sosiale medier fylt opp av folk som poserer på fjelltopper og viser fram et godt driv i skiløypa i påsken. Jeg har selv lagt ut min andel av #liveterbestute-bilder med drømmevær og skareføre fra hytta på fjellet. Vi liker godt det nasjonale bildet av oss som en gjeng friskuser som søker mot natur og aktivitet. Men de mange turbildene matcher ikke helt forskningen om hvor mye vi faktisk beveger oss til hverdags.

Anbefalingen fra Helsedirektoratet er at voksne bør være i moderat aktivitet i minst 150 minutter hver uke og barn i minst 60 minutter hver dag. Det er mål mange er langt unna å nå.

60 prosent i ro

Voksne bruker drøyt 60 prosent av våken tid i ro. Det er kontorstolen, møtebordet, sofaen og skjermtid som tar av dagens minutter. Blant voksne er det om lag en tredel som følger anbefalingene.

Kartleggingsundersøkelse fra Idrettshøyskolen og Folkehelseinstituttet (2019) viser at barn og ungdom ikke er aktive nok i hverdagen. Mye av hverdagen til barn og ungdom er nemlig også preget av stillesitting:

• Omtrent halvparten av dagen sitter 6-åringene stille
  • Andelen stillesitting øker til 61 prosent av dagen blant 9-åringene og 73 prosent blant 15-åringene
  • Mest aktive er 6-år gamle gutter og jenter, og minst aktive er 15 år gamle jenter

Tabell: Andel (%) som oppfyller anbefalingen om minst 60 min daglig fysisk aktivitet av minst moderat intensitet

Kilde: Kartleggingsundersøkelse fra Idrettshøyskolen og Folkehelseinstituttet (2019)

Å bevege seg og bruke kroppen er bra av så mange grunner. Det gir glede og opplevelse i øyeblikk, det bidrar til overskudd og konsentrasjonsevne og det er en investering i god helse. «Fysisk aktivitet er et viktig og veldokumentert virkemiddel i forebygging og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander.», skriver Helsedirektoratet på sin nettside. Helsegevinsten ved regelmessig fysisk aktivitet gjelder for alle aldersgrupper.

Men hvordan får vi flere opp av sofaen?

Hopper for hjertet

Denne uken er det 14. gang Nasjonalforeningen for folkehelsen arrangerer Hopp for hjertet, en tidagers hoppetauaksjon der skoler deltar. Over 1400 skoler og mer enn 90 000 elever er med i år. Elevene skal hoppe tau daglig og samler poeng per minutt de hopper.

At så mange deltar er vi veldig glade for. Det bidrar til oppmerksomhet om verdien av aktivitet og vi håper det kan motivere til å gjøre fysisk aktivitet til en naturlig del av skoledagen for alle barn. Skal vi utjevne sosial ulikhet i helse, må vi som samfunn legge til rette for aktivitetsmuligheter for alle, i skolen og i nærmiljøet. Nærturen er viktigere enn fjellturen. Gode og trygge arealer for lek, tur og myk transport må til for god helse for alle.

Så får vi kanskje mer aktivitet blant folk – også utenom Instaøyeblikkene?