Hver for seg, men sammen!

Dagene er annerledes. Mye av det vi pleier å gjøre, går ikke akkurat nå. Da må vi finne andre måter.

I år var over 100 000 elever påmeldt Nasjonalforeningen for folkehelsen sin årlige hoppetaukonkurranse, Hopp for hjertet. Med bruk av hoppetau i skoletimer og friminutt har vi i mange år fått tusenvis av ekstra hopp i norske skoler, og på den måten vært med på å bidra til aktivitet og fellesskap. Som ny generalsekretær i fjor, var en av mine første oppdrag å dele ut premie til vinneren av årets hoppekonkurranse, klasse 4b ved Ambjørnrød skole i Fredrikstad. Det er et av det morsomste jobboppdragene jeg har vært med på. Å stå i et klasserom med en gjeng fjerdeklassinger som var så stolte og glade over å være nasjonale vinnere at de ikke klarte å slutte å juble, var en opplevelse.

Hopp for hjertet 2020

Hopping i skolegård og sammen i klasserommet, får vi ikke til i år. Skolen er stengt og elevene har hjemmeundervisning. Barn skal ikke samles i store grupper, så å stille opp i en rekke som skal hoppe inn i et snurrende slengtau går ikke nå. Men det betyr jo ikke at det ikke kan hoppes sammen. Vi måtte bare finne en annen vri. Det har vi gjort.

Nå er vi i gang med Hopp for hjertet 2020. Det er en digital hoppekonkurranse som er åpen for alle klassetrinn. Framfor hopping med tau på skolen, der det telles poeng, er årets versjon hopping uten tau, der kreativitet og innsats dokumenteres ved at det sendes inn videosnutter til Nasjonalforeningen for folkehelsen. Disse blir delt i ulike kanaler på sosiale medier. Utfra disse videoene vil det bli trukket en nasjonal vinner.

Fra 20. april til 15. mai vil det hver uke komme en ny hoppeutfordring og det er mulig å bli med når som helst underveis. Vi lager en egen video for «Hopp i fag», som både skal passe for de som er tilbake på skolen og de som fortsatt har hjemmeundervisning.

Fortsatt sammen

Som frivillig organisasjon må vi tenke nytt nå. Veldig mye av den aktiviteten vi driver med til hverdags, passer ikke med reglene om å holde avstand og bare møtes ute og få av gangen. Nå må vi se på hvordan vi kan bidra til positiv aktivitet, også i ukene og månedene som kommer.

Hopp for hjertet 2020 er en av våre første «koronatilpassede» aktiviteter, men det vil komme flere.

Noe av det fine med den vanlige utgaven av Hopp for hjertet er at alle kan være med. Vi har gjennom årene med hoppetaukonkurranse fått mange gode tilbakemeldinger fra skolene om at konkurransen gir en positiv aktivitet og mer kreativ undervisning når hopping skal inkluderes, men at noe av det beste er hva det betyr for miljøet i klassen å gjøre dette sammen.

Når vi ikke kan møtes, må vi finne andre måter å være sammen på. I Hopp for hjertet 2020 er det ingen som konkurrerer på vegne av seg selv, men sammen som klasse. Premien for vinnervideoer går til klassekassen, som et bidrag til å finne på noe hyggelig, når vi etter hvert kan være sammen igjen.

For en del elever er dette en krevende tid. Mange savner venner og noen kan synes det er vanskelig å være så mye hjemme. Det blir mye innetid og mye stillesittende tid. Vi håper at klassene som er med vil jobbe sammen og finne på gode ideer til morsomme hoppevideoer – og slik får opplevelse både av aktivitet i stille tider og fellesskap selv om vi er hver for oss.

Les mer og last opp din hoppevideo på www.hoppforhjertet.no