Støtt oss

Minablogg

Ingen er trygge før alle er trygge

Det holder ikke at vi får vaksinert flertallet av de som bor i Norge. Uten at også mennesker i fattige land får tilgang på vaksine mot korona, vil ikke denne pandemien gå over.

Foto: Mat Napo via Unsplash.

Denne uken fikk jeg min tredje vaksinedose, den såkalte boosteren. I et tomt kontorlokale som var omgjort til vaksinesentral, sto dyktige folk fra Forsvaret og organiserte køen og vaksinetildelingen, slik at det hele gikk veldig effektivt for seg.

Helsemyndighetene snakker nå om tidenes smittebølge, og at det er vaksinen som skal få oss gjennom dette. Statsminister Jonas Gahr Støre brukte sin nyttårstale nettopp til å oppfordre om det: – Gjør det til et nyttårsforsett; ta vaksinen!

Og jeg gjør som jeg får beskjed om, så da SMS 'en kom på søndag om at jeg nå kunne bestille time, så gjorde jeg det.

Urettferdig fordeling

Men ikke uten en tanke på urettferdigheten i at jeg kan rusle opp på et vaksinesenter like ved der jeg bor, rulle opp ermet og få enda et beskyttende stikk, mens store deler av befolkningen i fattige land ikke har fått sitt første.

Slik ser tallene ut, ifølge nettstedet Our World in Data:

• 58,5 prosent har fått minst en vaksinedose mot covid-19.
  • Kun 8,5 prosent av de som bor i de fattigste landene har fått minst en vaksinedose.

Til sammenligning er over 92 prosent av voksne i Norge vaksinert med en dose, og hele 89 prosent har fått andre dose også, ifølge tall fra FHI. Det er bra at vi har myndigheter og et helsevesen som sørger for å beskytte folks helse, men i en global pandemi har vi også et globalt ansvar. Norge har en sterk tradisjon for å bidra når det trengs, slik vi har gjort med innsatsen for å vaksinere verdens barn, med våre bidrag til vaksinefondet GAVI.

På samme måte bør vi bidra nå, både av hensyn til rettferdighet og for å stoppe pandemien. Skjevheten i vaksineringen gjør at det bare er et spørsmål om tid før vi har en ny mutant.

Støtt kravene om patentfritak

Nasjonalforeningen for folkehelsen har bidratt på ulike vis gjennom pandemien, med egen informasjonstelefon i starten av pandemien, med tilpasset aktivitet i perioder med strenge tiltak, og mange av våre har bidratt lokalt med vaksineringsarbeid. Men vi har også vært opptatt av at vi må få til en global rettferdig fordeling av vaksiner.

Som helseorganisasjon er det naturlig for oss å også være en stemme for dette. Patentfritak vil gjøre det enklere, også for de fattigste landene, å få vaksinert sin befolkning.

Senest i et møte med helsepolitikerne fra regjeringspartiene rett før jul, tok vi opp dette og oppfordret regjeringen til å støtte krav om å oppheve patentene på vaksiner, medisinsk utstyr og medisin, slik at vi får sterkere kraft i den globale innsatsen for å stanse pandemien.

For ingen er trygge før alle er trygge.