Støtt oss

Minablogg

Musikk som magisk medisin

Musikk kan få fantastiske ting til å skje, langt inne i demenssykdommen.

Bergen demenskor som drives av Bergen demensforening, holder konsert i Håkonshallen.
Musikkmagi i Håkonshallen med demenskoret i Bergen.

I forrige uke fikk jeg være med på konsert i den vakre Håkonshallen med demenskoret i Bergen, som drives av Bergen demensforening. Det var en utrolig flott opplevelse, med nydelig sang, stor sangglede og mye herlig energi fra scenen.

«Musikk kan være som nesten magisk medisin,» sa jeg i talen min under konserten og brukte noen eksempler:

Musikk kan få den eldre kvinnen som sitter i sammensunket i en stol til å rette seg opp, gå i posisjon og finne igjen den ballerinaen hun en gang var.

Musikk kan få han som sitter helt stille, han folk tror ikke er helt til stede i rommet, til å langsomt vekke opp en rockefot som var glemt.

Musikk kan finne igjen ord som er blitt borte i praten, men som kan komme med full kraft i sangen.

Denne magien ser vi i musikken. Den medisinen det kan være å synge sammen, å møte andre med samme interesser, å oppleve mening og mestring, ser vi i demenskorene og sanggruppene Nasjonalforeningen for folkehelsen har over hele landet.

Vi er skikkelig stolte av Bergen Demensforening og alle de andre som er med på å lage slike gode fellesskap rundt musikk og sang. Vi vet det gjør en viktig forskjell i livet til de som er i kor, men også til pårørende, som får et pusterom og som får den gode bonusen i å vite at når den jeg er glad i er sammen med gjengen i koret eller sanggruppa, så blir det en god stund i dagen.

Dette trenger vi mer av. Aktivitet og mennesker som tar vare på helsen. For noen er det korsang som gir glede, for andre kan det være å gå en tur sammen, eller, som vi nå har på gang: Gå-fotball for personer med demens.

Vi trenger flere tilpassede aktivitetstilbud

I dag er det for få av de som har demens som får slike tilbud, og for få som får tilbud som passer for dem, med deres erfaring og interesser. Tilbudene for aktivitet er ofte laget som om alle med demens er like og dermed liker det samme. Men det eneste de har felles er demenssykdommen, ellers er ulikheten like godt fordelt som hos resten av oss.

Som en av våre erfaringsrepresentanter, som er en personer med demens sa: «Du begynner ikke å like trekkspill og bingo bare fordi du får demens».

Vi trenger mer av kor og andre ting folk liker å være med på – og så trenger vi å øke innsatsen for å finne den virkelige medisinen mot demens, med mer forskning.

Samtidig med jakten på demensgåten må vi klare å jakte på alle de gode stundene vi kan for de som har sykdommen nå og som ikke kan vente på en kur.

Etter konserten i Bergen skrev en pårørende til meg og rettet på min bruk av «nesten»: «Musikk ER magisk medisin! Flott konsert, sitter her med en strålende fornøyd sanger som allerede snakker om neste konsert!»

Les: Aktivitetstilbud på egne premisser.