Over 1 milliard kroner fra bøsser, basar og brev

Frivillighetens bidrag til forskningen er med å gjøre en stor forskjell. Med tusenvis av medeiere er vi med å bidra til ny kunnskap og gjennombrudd.

Denne uken var det den årlige utdelingen av Nasjonalforeningen for folkehelsen sine årlige forskningspriser. Det er vår store festdag, som jul, 17. mai og bursdag på en gang. Da samles vi til feiring av kunnskap og hedrer noen av våre fremste forskere på våre fagfelt hjerte-og demens. At vår høye beskytter Kong Harald var tilstedeogså i år er også med på å gjøre dagen ekstra spesiell.

Kong Olav åpnet Nasjonalforeningen for folkehelsens første Hjerteaksjonen i 1959, mens sykepleiere utdannet ved organisasjonens sykepleierskoler sto æresvakt.

Forskning har vært en av våre hovedsaker gjennom mange år.

Vi har støttet forskning på hjertet i over 60 år.

Vi har støttet forskning på demens i over 20 år.

Når disse årene legges sammen, viser tallene at vi gjennom innsamlinger og gode gaver har bidratt med over en milliard kroner til hjerteforskning og over 140 millioner til demensforskning.

Det er mange basarer med fruktkurv og strikkede sokker bak dette tallet.

Det er mange bøssebærere med røde vester.

Det er tusenvis av mennesker som har åpnet posten og funnet noen fine kort eller en kalender, sammen med en giro, og valgt å betale for den.

Det er de mange som har ønsket å gi en gave til en sak de synes er viktig når de fyller runde år - eller som vil bidra til noe meningsfullt når det ikke er flere bursdager å feire.

Vi er utrolig stolte av at vi har så mange med oss for å støtte forskning på noen av våre store folkesykdommer.

På hjertefeltet ser vi gjennombrudd etter gjennombrudd og statistikker som går rett vei. Det er godt å kjenne på at vi har vært med å bidra til det gjennom mange år med innsamling og samarbeid med noen av de dyktigste hjertespesialistene i landet.

På demensfeltet venter vi fortsatt på gjennombruddene, men her har vi mange dyktige folk på saken, vi har stadig flere biter av puslespillet og vi har tro på en kur. For demensforskningen handler det om å holde trykket oppe.

De første årene foregikk innsamlingen til hjerte- og karforskningen ved salg av Hjertefemmeren.

Gjennombruddene vi ser for hjertesykdom og kreft handler jo mye om nettopp den store forskningsinnsatsen over lang tid. Anslag viser at demens kun får en tidel av kreftssaken, noe som selvsagt påvirker muligheten til å forske i det omfanget vi trenger mens vi leter etter løsningen. Her trenger vi økt offentlig innsats, men vi ser at frivilligheten gjennom innsamling også er en viktig forskningsaktør i Norge. Det har også en egenverdi i at så mange er medeiere, ambassadører og kunnskapsmottagere om forskningen de og vi bidrar til sammen.  Når Demensaksjonen markerer 20-årsjubileet til høsten håper vi på enda en ny rekord.

Forskningsprisutdelingen er en inspirasjon til den innsamlingsjobben vi gjør resten av året, fordi vi ser at basarene, bøssene og brevene i posten er med å bidra til fantastiske forskningsresultater.

Takk til alle som har bidratt!