På apoteket midt på natta

Midnattssola er vakker, men kan skape ekstra døgnvillhet for personer med demens som allerede sliter med natt og dag. Da er det godt med drosjesjåfører som ser hun som vil innom apoteket ved midnatt og som kan følge hjem. Flere mennesker med demens krever at vi får mer demensvennlige lokalsamfunn.

- Folk kommer for å gjøre ærend på biblioteket midt på natta. De vi kjenner kjører vi jo hjem, men hva med de vi ikke kjenner, lurte noen drosjesjåfører nordfra om fenomenet som inntraff når midnattsola gjorde det uklart for personer med demens om det var natt eller dag.

Demensvennlig samfunn handler om nettopp dette: Flere som ser, forstår og kan ta et skritt fram for å hjelpe. Som disse drosjesjåførene, som løste situasjonen når de så den og som søkte kunnskap for å kunne hjelpe flere.

Bodøs ordfører Odd Emil Ingebrigtsen, signerte avtalen om å bli et mer demensvennlig samfunn sammen med generalsekretær Mina Gerhardsen.

Et lag rundt pasient og pårørende

Skal vi klare å ta godt vare på de mange som kommer til å få demens i årene framover, må vi bygge ut det laget som er rundt pasient og pårørende. Nasjonalforeningen for folkehelsen jobber sammen med kommuner over hele landet for å gi kunnskap om demens og hva man kan gjøre for å hjelpe. Det handler om å løse situasjonen når kunden har glemt pin-koden, å være med på jakten etter «hjem» når en eldre mann ikke husker hvor det er eller å ha et ekstra blikk for at passasjeren i drosjen har på seg sko som passer for det føret som er ute.

Med kursing av alt fra bibliotekarer til brannmannskaper, er vi med på å ruste opp den lokale evnen til å ta vare på de som har demens og som er blant oss. Vissheten om at det finnes mange gode hjelpere der ute, gir både frihet og trygghet. Frihet til å fortsatt være aktiv i sitt eget hverdagsliv, slik de aller fleste ønsker. Trygghet for at dersom det er noe som blir vanskelig, så er det noen der som kan si «dette skal vi løse. Jeg blir her og hjelper deg.»

Verdighet

Demensvennlig samfunn handler også om å ivareta verdigheten til mennesker med en slik sykdom. Som å slippe irritasjon og sinne som reaksjon om noe blir feil. Å bli beskyldt for å stjele om betalingen ble glemt eller å møte latterliggjøring eller oppgitthet når spørsmål blir gjentatt, kan skape angst for å prøve seg ute alene igjen.

Siden 2013 har Nasjonalforeningen for folkehelsen jobbet med å få kommunene i hele landet med på denne dugnaden. Moss i daværende Østfold fylke var den aller første. Innlandet er i dag det fylket med flest kommuner som er med, med hele 80 prosent av fylkets kommuner ombord. Vi får mange gode tilbakemeldinger om at dette er med å gjøre en forskjell for de som bor der.  Som blomsterbutikken som har bestemt seg for at de har tid til besøkende som kommer fra dagsenteret i nærheten og som ikke skal handle, bare lukte, kikke og prate litt om minnene blomstene vekker. Eller fergen som har liggende et klippekort, slik at hun som er glad i å ta ferge, men glemmer billett, kan få litt hjelp slik at det går fint. Det er treningssenteret som har laga en egen løsning for kunder som ikke lenger får til å bruke en app. Vi har allerede mange gode hjelpere der ute, men det trengs enda flere.

Rendalen kommune ble innlemmet i arbeidet for et mer demensvennlig samfunn i november 2023, og sørget med det for at over 80 prosent av kommunene i Innlandet deltar,

Halve landet med

Bodø kommune underskrev avtale om demensvennlig samfunn i slutten av november. Med denne signeringen markerte Nasjonalforeningen for folkehelsen av over halvparten av norske kommuner nå er med på samarbeid om å skape mer demensvennlige lokalsamfunn. Avtalen gir kommunen ansvar for å Gi kurs om demens til folk i kommunen som har en jobb der de møter folk. Slik bygges laget rundt de som har demens.

Utfordringene er mange, fra midnattssol til mørketid og vinter som kan skape isolasjon og ensomhet. Demensvennlighet kan også handle om grusing og utelys, gode skilt eller noen ekstra benker. Men først og fremst handler det om to ting; Litt ekstra vennlighet og ekstra tålmodighet. Om vi møter hverandre med det, får vi til mye.