Det er snart valgkamp

Om litt under fire måneder er det stortingsvalg igjen. Partiene spisser profilen og er klare til kamp om makten. Vi gjør oss også klare til å være tydelige i våre budskap om hva som er viktigst nå.

Denne våren har alle partier hatt landsmøter og laget sine programmer og planer for hva de ønsker å få til de neste fire årene, dersom de får velgernes tillit og mulighet til å bestemme. Som frivillig organisasjon med ansvar for flere viktige samfunnsområder, har Nasjonalforeningen for folkehelsen jobbet mye med å gi politiske råd og innspill til alle partier, i håp om at de skal lytte til oss.

Klapping og kritikk

Det er mange saker som er viktige i en stortingsvalgkamp for en stor organisasjon som vår, som jobber med hele bredden i folkehelse og demensomsorg. Denne våren har vi jublet for at Frp nå stiller seg bak kravet om full momskompensasjon for frivilligheten, vi har vært kritiske til Krf sitt forslag om kontantstøtte til pårørende, vi har vært positive til forslaget fra Senterpartiet om å gjøre noe med sosial ulikhet i helse, vi har vært glade for at Høyre fortsatt vil beskytte en ansvarlig spillpolitikk og skuffet over at det samme partiet gjorde vedtak om alkoholpolitikk som vi tror vil gi økt forbruk og økte helseproblemer. Til alle partiers landsmøter har vi satset på både heiarop og utfordringer.

Uavhengig, ikke nøytral

Som frivillig organisasjon er vi alltid politisk uavhengige, men aldri nøytrale. Vår jobb er å være vaktbikkje, pådriver og en stemme for de som trenger å bli hørt. Noen ganger betyr det å rose og noen ganger betyr det å være tydelig. Når vi for eksempel ser folkehelsetrendene med økt vekt og økt inaktivitet, sitter vi med kunnskap om risikoen i dette, og det gir oss et ansvar for å si fra tydelig om at her må politikerne ta ansvar. Gitt de aktuelle folkehelseproblemene, er det uansvarlig å vedta at sukker og alkohol skal bli enda billigere.

Når vi sitter med tall for antall personer med demens i Norge i dag, og den ventede veksten med mer enn dobling, så må vi si fra om kommuner som ikke er beredt til å møte dette. Vi må protestere når sykehjemsplasser legges ned og vi må fortelle om erfaringene fra pårørende og pasienter om et sikkerhetsnett som ikke alltid strekker til. Vi ønsker at det skal være slik at ingen skal frykte at de ikke får den hjelpen de trenger når de trenger den, men slik er det ikke. Da må vi si fra om at det ikke er godt nok.

Folkehelsevalgkamp

Når vi skal gå til valgurnene i september, begynner vi forhåpentligvis å leve i en hverdag som er mer normal enn slik det har vært det siste halvannet året. Samtidig tar vi med oss konsekvensene av pandemien videre. Unger har fått bevege seg mindre enn de pleier, på grunn av stengte treningstilbud og perioder med hjemmeskole. Voksne har også blitt mer inaktive og mange har spist mer usunt. Vekta har økt og flere sliter med den psykiske helsen. At mange har mistet jobben sin i denne perioden, forsterker utfordringen med ulikhet, som igjen forsterker sosial ulikhet i helse.

For personer med demens vet vi at koronapandemien har ført til bortfall av tilbud og perioder med isolasjon og at lite besøk har hatt en negativ helseeffekt.

Alle har ikke samme muligheter for god helse, og det gjelder også her i Norge, der vi er vant til å tenke at forskjellene er små. Men muligheten for god helse og lang levetid henger sammen med utdanning og inntekt, og det mener vi er urettferdig. Det gjør også at vi som befolkning er sykere enn vi bør være og mange dør for tidlig. Blant helsepolitikerne er det bred enighet om at dette er et problem, men vi savner ofte løsninger som kan skape en positiv forskjell.

Klar for valgkamp

Dette er ting vi mener bør være noen av de viktigste sakene i valgkampen som kommer. Vi skal tilbake til hverdagen – og vi må ta tak i de tingene som var utfordrende også før pandemien traff oss.

Derfor er det ikke bare partiene som gjør seg klare til valgkamp. Det gjør også vi. Håpet er at når valglokalene stenger og stemmene skal telles opp, så har vi vært så gode til å bli hørt, at våre saker får støtte. Blant de som skal fylle setene i stortingssalen de neste fire årene, ønsker vi oss flertall for viktige saker som mer fysisk aktivitet i skolen, gratis og sunn skolemat, smarte avgifter for sunnere helsevalg, en trygg og god demensomsorg og innsats mot sosial ulikhet i helse.

Ønskelisten er lang. Men gjennom arbeid nasjonalt og lokalt, gjennom allianser med andre og møter med politikere, håper vi at våre saker skal bli sett og hørt. Det er bare å begynne å gjøre seg klar. Vi er snart i gang.