Støtt oss

Minablogg

Sykdommen vi frykter

Demens er den sykdommen mange er redde for å få selv, og bekymret for skal ramme noen av dem de er glade i. I dag finnes ingen kur. Vi trenger mer forskning.

Hjernen vår er helt fantastisk. Med sine mer enn 86 milliarder hjerneceller og uendelig mengde koblinger, styrer den det hele, alt vi tenker, husker og får til, alt vi gjør og alt vi er. Derfor er det så skremmende når koblingene blir ødelagt og signalene ikke lenger når fram dit de skal. Det er det som skjer når hjernen rammes av en demenssykdom. Dette er ikke en naturlig side ved aldring , men en hjernesykdom som bidrar til at vi får signalfeil i hjernen og hjernemasse som skades og dør.

Mest redd for demens

For noen år siden spurte forskere en gruppe personer over 50 år   om hvilken sykdom de frykter mest. Demens kom på topp på listen. Det er ikke så rart. Det er en sykdom som endrer det mennesket du var til en helt annen person – og til en hjelpeløs person som er helt avhengig av andre.

Vi vil så gjerne være positive når vi hører dårlig nytt. Vi leter etter håp og muligheter. I møte med en alvorlig diagnose svarer vi at «heldigvis skjer det store framskritt her!». Men realiteten for demens er at det gjør det jo ikke. Det finnes ingen behandling eller kur. Det finnes ikke noe håp for de som får demens. Foreløpig.

Ingen skal møte demens alene

Som pasientorganisasjon for mennesker med demens og deres pårørende, står Nasjonalforeningen for folkehelsen i dette hver dag. Vi er der, på laget til de som har fått denne diagnosen og som må finne en måte å leve med demens på.

Det vi kan by på i dag, så lenge det ikke finnes noen behandling, er råd for å lage så gode liv som mulig av den tiden som er igjen. Om tiden er ute for å lage nye minner sammen, kan det fortsatt lages gode stunder. Musikk, natur, smaksopplevelse og å være i aktivitet er fortsatt fint, selv om hukommelsen svikter og språket er svekket. Nettopp det å synge sammen eller spise sammen kan være med å vekke minnene som finnes langt der inne.

Våre demensforeninger lager møteplasser for personer med demens og deres pårørende. Våre aktivitetsvenner er med og går tur, spiser et godt måltid eller lager hyggelige fellesaktiviteter på sykehjemmet. På Demenslinjen vår kan folk ringe inn og få råd og veiledning. Våre likepersoner er mennesker som har vært gjennom en egen pårørendehistorie og som nå er der for å støtte de som er midt i sin.

Det er et viktig mål for vårt arbeid: Ingen skal møte demens alene.

Samler inn til håp

Denne uken starter den årlige Demensaksjonen der vi samler inn penger til forskning. I det siste har vi fått flere nyheter som gir forsiktig grunn til håp. Vi har fått nyheter om at muligheten til å forebygge demens er større enn vi trodde. Det er lovende forskning på gang når det gjelder å sette diagnose tidlig med blodprøve, noe som vil bety mye når vi etter hvert finner en behandling. I sommer kom også nyheten om at et medikament som kan påvirke demensforløpet går videre til neste fase, noe som er veldig spennende.

Vi må håpe og vi må satse. For det er pengene det står på. Vi håper mange vil støtte arbeidet vårt for å finne en kur mot demens. For det er bare forskning som kan stoppe demens.

Vil du bli med oss og stoppe demens? Støtt demensforskning ved å sende penger via Vipps 2216.