Til tannlegen midt på natten

Passasjeren skulle til tannlegen. Problemet var at klokken var tre om natten. Nå skal flere taxisjåfører lære mer om demens, slik at de blir bedre på å løse situasjoner som kan oppstå når passasjeren ikke husker hvor han skal eller om det er dag eller natt.

De som jobber med å kjøre taxi møter alle slags mennesker, og mange eldre bruker taxi når de skal til lege eller andre steder. Det gjør at det innimellom er mennesker i bilen som har demens, og som kan slite med å gjøre rede for hvor de skal.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har jobbet med kampanjen for et mer demensvennlige samfunn i flere år. Nå er over 140 kommuner med, med nye Lillestrøm kommune som den sist ankomne. Kommunene som blir med på avtalen forplikter seg til å gjennomføre kurs der folk som møter folk kan lære mer om demens, og hvordan de kan legge til rette og hjelpe bedre. Det er for eksempel ansatte i butikk, bussjåfører eller bibliotekarer. I flere kommuner er også taxisjåførene med på opplæringen.

Nylig undertegnet vi avtaler med Oslo Taxi og NorgesTaxi. De har tusenvis av sjåfører, så når alle har vært gjennom kurset vil det bety mye for at mennesker med demens kan føle seg tryggere når de skal ut og reise med drosje.

Kampanjen for et mer demensvennlig samfunn handler om at flere skal kunne litt mer om demens, slik at de kan forstå hva som kan være årsaken om noe blir vanskelig, og får kunnskap om hva som skal til for å løse situasjonen. Ofte er det ikke mer avansert enn at det trengs litt ekstra vennlighet og tålmodighet. Stress gjør alt verre når tanker og hukommelse glipper, derfor er en rolig person som viser at hun har tid og som sier at «dette skal vi løse» den beste hjelpen.

Det finnes ingen kur for demens. For de som er rammet, er det vi kan bidra med å legge til rette for at de får beholde det som er fint i livet sitt så lenge som mulig. Mulighet for å være ute, gå ærend eller ta en taxi er med på å gi opplevelse og frihet. Flere som er demensvennlige, bidrar til trygghet. Slik kan mennesker med demenssykdom beholde hverdagene sine lengre, selv om de har fått en alvorlig diagnose.

I dag anslår vi at det er rundt 77 000 mennesker som har demens i Norge. Med stadig flere som lever lengre, regner vi med at tallet vil dobles de neste 20 årene. De fleste vil leve storparten av livet med demensdiagnosen utenfor sykehjem. Lokalsamfunn og virksomheter som tar ansvar for å være demensvennlige, er avgjørende for å ta vare på de som får demens på en best mulig måte.

Vi er veldig stolte av alle de gode partnerne vi har med oss i dette arbeidet. Det gjør at når taxisjåføren skal hente noen, så har de det ekstra blikket på om det er sko på – og om skoene passer til årstiden. De kan spørre litt ekstra, slik at det blir klart om den nattlige turen er et viktig ærend eller et resultat av forvirring. Og de kan passe på at den som skal hjem, finner nøkkelen og klarer å låse seg inn, før taxien kjører videre.

På samme måte er det i andre virksomheter. Som biblioteket som skilter bedre, eller butikken som setter fram noen ekstra stoler. Demensvennlighet er aldri til hinder for noe annet, tvert imot er tålmodig, tydelig og vennlig kommunikasjon bra for alle.

Nå jobber regjeringen med å lage en ny demensplan. Vi i Nasjonalforeningen for folkehelsen håper det blir en plan med store ambisjoner for et mer demensvennlig samfunn. Her ønsker vi oss mange flere med i arbeidet. Fordi det trengs.