Bo Gleditsch blir ny generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen

Bo Gleditsch blir ny generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen og tiltrer 6. januar 2025.
Bilde av en smilende mann

- Noen ganger dukker det opp muligheter man simpelthen ikke kan si nei til. Dette er en slik. Jeg gleder meg enormt til å bli en del av laget hos Nasjonalforeningen og jobbe med så mange dyktige tillitsvalgte, frivillige og ansatte, sier Bo Gleditsch.

- Jeg er veldig glad for at Bo har takket ja til å bli vår nye generalsekretær. Han er en klok, kunnskapsrik og dyktig leder med lang organisasjonserfaring, sier styreleder Marit Brandt Lågøyr.

Bo Gleditsch kommer fra stillingen som generalsekretær i Norsk Revmatikerforbund, og har tidligere også jobbet i Norges Astma- og Allergiforbund og hos Arkitektbedriftene.

En organisasjon i vekst

Nasjonalforeningens mål er å fremme folkehelsen, finansiere forskning på hjerte- og karsykdommer og demens, og organisasjonen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende.

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en organisasjon i sterk vekst, med økende medlemstall, og betydelig økning i oppslutning fra givere. Behovene for organisasjonens innsats er tydelige:

• Over 100 000 har demens i dag, antallet er økende og vil dobles i løpet av et par tiår. I 2040 vil nærmere en million ha demens eller være pårørende, om vi ikke lykkes med å finne kurerende behandling.
  • Vi har fortsatt store folkehelseutfordringer, ikke minst knyttet til økende sosial ulikhet som påvirker folkehelsen negativt.

- Den norske velferdsstaten, og helsevesenet med den, står foran noen vanskelige utfordringer i årene som kommer. Det er med pågangsmot, men også ydmykhet, at jeg går til oppgaven med å lede en frivillig organisasjon med så viktige helseformål. Alt for mange dør av ikke-smittsomme sykdommer som kan forebygges. Nasjonalforeningen er en organisasjon som jobber med tiltak på befolkningsnivå, og det er helt avgjørende for å bekjempe sosial ulikhet i helse, sier Bo Gleditsch.