Elever ved Flisnes skole i Ålesund vant Nasjonalforeningens hoppetaukonkurranse

Elevene i klasse 5a ved Flisnes skole i Ålesund hoppet seg til seier i Nasjonalforeningen for folkehelsens hoppetaukonkurranse 2024. Klassens elever har hoppet 60 minutter per dag, og ble trukket som norgesmestere blant landets beste klasser.

5.klassingene visste ikke at de var trukket ut som nasjonale vinnere da de fikk den gledelige nyheten av Nasjonalforeningen i skolegården på Flisnes skole i Ålesund. Gleden var derfor stor hos barna.

- Jeg synes dette var så bra. Jeg har vært med i fylkesstyret for Møre og Romsdal i 10 år, og det er første gang jeg hører om at det er en nasjonal vinner fra Møre og Romsdal. Så det synes jeg var veldig stas, sier styreleder Ingunn Mariann Øye.

Over 100 000 barn fra 1 400 skoler over hele Norge har i år vært med på Nasjonalforeningen for folkehelsens konkurranse “Hopp for hjertet”. Det var 19. gang at konkurransen ble arrangert, og i år hoppet elevene mellom 29. april og 8.mai. Klassene har konkurrert som ett lag, og fått poeng for hvert minutt de har hoppet opp til 60 minutter daglig når skolen har vært åpen. Elevene i klasse 5a på Flisnes skole ble trukket ut som vinner blant dem som har fått høyest poengsum i Norge.

- De har vært veldig flinke. Elevene har gjort praktiske oppgaver istedenfor å hele tiden sitte ved en pult å skrive og regne. Vi har vært ute litt i forskjellige timer, og øvd på gangetabellen og diftonger og annet som kan kombineres med hoppetau. Elevene har synes dette har vært veldig gøy, forteller klassekontakt i 5a, Linn Årseth.

I tillegg til heder og ære, får klassen en sjekk på 10 000 kroner fra Nasjonalforeningen for folkehelsen.

- Gratulerer så mye til våre nasjonale vinnere av årets hoppetaukonkurranse Hopp for hjertet. Barna har gjort litt av en innsats, sier generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen. - Målet vårt med denne konkurransen er å inspirere til økt fysisk aktivitet, glede og fellesskap i skolen, og det er fantastisk å se denne gleden, sier Gerhardsen.

I tillegg til at Flisnes-elevene er kåret til norgesmestere i hoppetau blant landets 4.-7. elever, kårer også fylkesstyrene i Nasjonalforeningen for folkehelsen vinnere i sine områder.

- Det er så fint å høre at barn og lærere over hele landet også i år har hatt det veldig gøy under hoppetaukonkurransen. I tillegg til at dette har vært morsomt og skapt samhold, er det å hoppe tau godt for helsa. Nå håper vi at dette har inspirert til mer aktivitet i skolehverdagen fremover, konkluderer en fornøyd Mina Gerhardsen, som sender en takk til alle som har deltatt for å gjøre dette til en morsom opplevelse for alle i sin klasse, uansett hvor i landet de går på skole.