Lite nytt til folkehelse og demensomsorg i statsbudsjettet

Statsbudsjettet for neste år inneholder ingen store endringer på områdene folkehelse, demens, frivillighet eller forskning.  Her er våre synspunkter på de konkrete forslagene i budsjettet.
Illustrerende bilde

Brede, omfattende tiltak som når fram til mange er effektive for å bedre folkehelsen. Pris er et slikt virkemiddel, som det er lange tradisjoner å bruke i Norge, f.eks. i form av avgifter på tobakk og alkohol.

Nasjonalforeningen for folkehelsen mener at skatter og avgifter bør brukes mer for å stimulere til bedre folkehelse. For å gjøre det enklere for flere å følge de nasjonale kostrådene, er det smart å kutte moms på frukt og grønt og innføre avgift på sukkerholdig drikke. Vi har lenge foreslått dette, og er skuffet over at dette ikke er fulgt opp i budsjettet.

Avgiftene på alkohol, tobakk og sukker prisjusteres i budsjettet, som i praksis betyr at avgiftsnivået her holdes på samme nivå som nå.

Barnetrygd

Barnetrygden er et godt tiltak som fungerer utjevnende og bidrar til å minske de sosiale forskjellene i helse. I budsjettforslaget er barnetrygden uendret, som betyr en reell reduksjon.

Skolemat og fysisk aktivitet i skolen

Regjeringen la tidligere i høst fram en stortingsmelding for en mer praktisk skole for 5.-10. trinn. Meldingen viste til det kommende statsbudsjettet, der det skulle komme midler til utviklingsprosjekter og søkbare tilskudd for kommuner, for blant annet en mer fysisk aktiv skole. Vår vurdering er at dette forslaget er at det ikke svarer ut regjeringens ambisjon om daglig fysisk aktivitet i skolen.

Et gratis og enkelt skolemåltid, som vi lenge har krevd, og som er lover i regjeringserklæringen, er ikke omtalt i budsjettet. Det er svært skuffende at regjeringen ikke følger opp sine egne forslag for å bidra til en sunnere barndom for alle barn i Norge.

Driftstilskudd

Nasjonalforeningen mottar ikke driftstilskudd til vår rolle som pasientorganisasjon på demensområdet. For å få dette, må det gjøres et unntak for en del i regelverket. Vi er ikke innvilget unntaket i forskriften slik vi har bedt om. Det innebærer at vi heller ikke neste år kan søke om driftstilskudd, som de aller fleste andre pasientorganisasjoner får.

Andre folkehelsetiltak

Det er positivt at regjeringen med dette statsbudsjettet starter innføringen av et voksenvaksinasjonsprogram. I denne omgangen vil programmet omfatte tilbud om vaksine til alle som er 65 år eller eldre og omfatte vaksine mot korona, influensa og pneumokokksykdom. Denne bakterien er blant annet årsaken til cirka to av tre alvorlige tilfeller av lungebetennelse.

Det er gledelig at Tromsøundersøkelsen har fått en styrking på 12,5 millioner kroner og i alt 20 millioner, som gjør at de nå kan starte den åttende gjennomføringen av undersøkelsen. For at den åttende runden skal sikres helt, er det behov for en ytterligere økning på 10 millioner på budsjettet for 2026.

Demensplan 2025

Det foreslås videreført en million kroner til Nasjonalforeningen for folkehelsen sitt arbeid med kampanjen demensvennlig samfunn og en million til lokalt informasjons- og veiledningsarbeid. Disse bevilgningene har vært uendret i flere år, og uten justering er det etter hvert en betydelig nedgang i støtten til innsatsen vår på demensområdet.

Helseteknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste

Regjeringen foreslår 71,2 millioner til tilskudd til innføring av helseteknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste. I 2024 var rammen på dette tilskuddet 56,7 millioner. Det er fint at potten er økt, men Nasjonalforeningen for folkehelsen mener det ikke er tilstrekkelig. I 2024 ble det søkt om 178,7 millioner fordelt på 108 søknader. Som dette tydelige viser, er potensialet for en helt nødvendig raskere utvikling til stede.

Sykehjemsplasser

Regjeringen foreslår å bevilge penger til om lag 1 500 heldøgns omsorgsplasser i 2025, med en tilsagnsramme på 3 250 millioner kroner, som skal fordeles over fem år.  Det er bra at disse midlene finnes, men vi registrerer at det, til tross for dette, ennå ikke har ført til en nevneverdig økning i antall sykehjemsplasser de siste tiåra.

Frivillighetspolitikk

Tilskudd til Nasjonalforeningens Aktivitetsvenn, Hjertelinje og Demenslinje:  I 2023 ble to tilskuddspotter slått sammen og mange organisasjoner mistet sin øremerking. Hjelpeinjene våre og Aktivitetsvenn får tilskudd over potten Informasjons- og kontaktskapende arbeid mv. I 2024 ble det bevilget 26,8 millioner kroner til tilskuddsordningen. For 2025 foreslås 25 millioner kroner i tilskudd til informasjon- og kontaktskapende arbeid, samtidig som deler av potten øremerkes. Dette ser ut til å innebære en reell nedgang av potten, og bekymringsfullt.

Momskompensasjon

Regjeringen lover full momskompensasjon i budsjettforslaget og setter av 2,44 milliarder kroner til dette. I likhet med Frivillighet Norge mener vi rammen trolig ikke vil holde til full momskompensasjon, fordi det ikke holder tritt med at frivillig aktivitet øker.

Les våre innspill til statsbudsjettet for 2025 (pdf).