Til hovedinnhold
Støtt oss

Aktuelt

Stor oppslutning om å beskytte barn mot reklame for usunn mat og drikke

En spørreundersøkelse Nasjonalforeningen for folkehelsen har fått utført av YouGov viser stor oppslutning om tiltak som kan beskytte barn bedre mot markedsføring av usunn mat og drikke.
Bilde av godteri

Befolkningen støtter strengere tiltak

Svarene viser at et flertall i befolkningen støtter opp om tiltak som å heve aldersgrensen fra 13 til 18 år, unngå plassering av usunne varer i kasseområder, slutte med slik reklame i sosiale medier og på emballasje og slutte med lokketilbud.

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av Nasjonalforeningen for folkehelsen i perioden 15. til 20. november 2023, og omfatter til sammen 1011 svar fra personer over 18 år.

Slik ble undersøkelsen gjennomført

Utvalget svarte på hvor enige de var på en skala fra 1 til 6 i påstander knyttet til markedsføring av usunn mat og drikke, der 1 var Helt uenig, mens 6 var Helt enig. Det var også mulig å krysse av for Vet ikke. Tallene fordelt på tre grupper, 1-3 er lagt til Uenig, 4-6 er lagt til Enig og Vet ikke er en egen gruppe.

Stabil oppslutning siden 2022

Undersøkelsen er en gjentagelse av en tidligere undersøkelse som ble gjennomført av YouGov for Nasjonalforeningen for folkehelsen i januar 2022. Befolkningen mener i all hovedsak det samme som sist. Under følger en samling av andelen som er enig i påstandene i 2022 og 2023.

Grafen
Spørsmålene i undersøkelsen var: A. Vi bør heve aldersgrensen for reklame for usunn mat og drikke fra 13 til 18 år. B. Vi må unngå plassering av sjokolade, brus og lignende i kassaområdene i dagligvarehandelen. C. Vi bør slutte med reklame for usunn mat og drikke i sosiale medier som henvender seg til barn. D. Vi bør få slutt på 3 for 2 lokketilbud av usunn mat og drikke. E. Vi bør slutte med markedsføring som henvender seg til barn og unge på emballasje for usunn mat og drikke.