Skattefradrag

Du kan få skattefradrag for gaver du gir til arbeidet vårt. Alt du trenger å gjøre er å registrere fødselsnummeret ditt hos oss, så tar vi oss av resten.

Har du fått skattefradrag for gaver du har gitt til oss tidligere, så er ditt fødselsnummer allerede registrert. Du trenger da ikke å foreta deg noe.

Du kan registrer ditt fødselsnummer på en av følgende måter:

• Send tekstmelding til 2216 med FNR og ditt fødselsnummer. Eksempel på melding: FNR 31014522315
  • Logg deg inn på Min Side
    Er du ny bruker? Nederst på høyre siden, legg inn ditt mobilnummer, få brukernavn og passord via sms.
  • Ring oss på telefon 23 12 00 00

Pengegavene blir maskinelt innrapportert til ligningsmyndighetene, for en rask og trygg håndtering. Du vil finne innrapportert beløp i skattemeldingen din.

Din gave til vår forskning er en viktig samfunnsinnsats, og derfor får du rett til skattefradrag for disse gavene. For gaver til forskning er det spesielle regler som gjør at du kan få fradrag fra første krone og inntil 10 000 kroner, uansett inntektens størrelse. Ved større gaver kan ikke fradraget være større enn 10 prosent av inntekten. Du kan lese mer om gaver til forskning i Skatteloven §6-42. Skattefradraget skal inn på post 3.3.7 i skattemeldingen, det som tidligere ble kalt selvangivelsen.

Det gis ikke skattefradrag for minnegaver, gratulasjonsgaver, kjøp av produkter ved telefonsalg eller gaver gitt med Vipps, der vi ikke kan identifisere giveren.

I februar sender vi innrapportert beløp på e-post, sms eller i post til dere som har gitt 500 kroner eller mer. Alle som har rett til skattefradrag, finner skattekvitteringen sin inne på Min Side når den er innrapportert til Skatteetaten. Beløp rapportert inn senest 20. februar vil automatisk stå i skattemeldingen. Etter dette er det mulig å føre beløpet opp manuelt i post 3.3.7.

Få bekreftelsen på innrapportert beløp tilsendt på epost

Send tekstmelding til 2216 med EPOST og din gyldige epost-adresse.
Eksempel på melding EPOST ola.nordmann@online.no