Til hovedinnhold
Bli frivillig

Inspirasjonsbank

Benytt Facebook til rekruttering

Ørland kommune fikk rekordmange deltakere til sitt første kurs for aktivitetsvenner! Kurset ble annonsert på Facebook og delt 48 (!) ganger. 100 personer likte annonsen og 450 personer klikket seg inn på den. 52 personer møtte opp første kurskveld.

− Nasjonalforeningen for folkehelsen laget en annonse for oss på Facebook. Denne annonsen delte vi på kommunens Facebook-side. Grunnen til at annonsen ble delt så mange ganger var at jeg sendte mine venner på Facebook en melding hvor jeg ba dem om å dele annonsen, forteller Aina Foshaug Antonsen, leder av arbeidsgruppa.

− I tillegg til å sørge for god markedsføring på Facebook sørget alle i arbeidsgruppa for å spørre folk direkte i egne nettverk. Alle spurte både venner og bekjente om de kunne tenke seg å bli aktivitetsvenner. Vi fikk mye napp! I tillegg rekrutterte vi elever på helsefag ved å møte opp på skolen og fortelle om Aktivitetsvenn, sier Aina.

Tips til andre arbeidsgrupper som skal rekruttere aktivitetsvenner:

  1. Spør folk direkte om å like og dele Facebook-annonsen 
  2. Husk at du kanskje kjenner noen som passer som aktivitetsvenn