Til hovedinnhold
Bli frivillig

Inspirasjonsbank

Vær tydelig på hvem du ønsker å rekruttere

Vær konkret og vis fram aktivitetsvenner som kan appellere til andre som ønsker å melde seg som frivillige. Ønsker dere flere menn som aktivitetsvenner - si nettopp det.

Arbeidsgruppen i Tysvær skulle ha kurs og ville nå ut til flere menn. Erfaringer viser at det er vanskelig å melde seg som frivillig dersom man ikke kan se seg selv i rollen. 

– Vi kjente en mann som ønsket å bli aktivitetsvenn og spurte dermed om han kunne tenke seg å være med i lokalavisen, forteller arbeidsgruppen.

Lokalavisen lagde derfor en sak med overskriften «Dette blir spennende» og handlet om Leif Vesterøy som ønsket å bli aktivitetsvenn. Resultatet i Tysvær ble et kurs med flere mannlige deltakere enn kvinnelige deltakere.

Tips til andre arbeidsgrupper:

  1. Ønsker du flere mannlige aktivitetsvenner, vær tydelig og si nettopp det i markedsføringen.
  2. Gjør det lett for leseren å identifisere seg ved å bruke en konkret person, i dette tilfelle en mann som kan appellere til andre menn.
  3. Inviter lokalavisen til kurset for å intervjue kursdeltakerne. Da har man allerede to saker i lokalavisen!