Vær tydelig på hvem du ønsker å rekruttere
Vær konkret og vis fram aktivitetsvenner som kan appellere til andre som ønsker å melde seg som frivillige. Ønsker dere flere menn som aktivitetsvenner - si nettopp det.
Arbeidsgruppen i Tysvær skulle ha kurs og ville nå ut til flere menn. Erfaringer viser at det er vanskelig å melde seg som frivillig dersom man ikke kan se seg selv i rollen.
– Vi kjente en mann som ønsket å bli aktivitetsvenn og spurte dermed om han kunne tenke seg å være med i lokalavisen, forteller arbeidsgruppen.
Lokalavisen lagde derfor en sak med overskriften «Dette blir spennende» og handlet om Leif Vesterøy som ønsket å bli aktivitetsvenn. Resultatet i Tysvær ble et kurs med flere mannlige deltakere enn kvinnelige deltakere.
Tips til andre arbeidsgrupper:
- Ønsker du flere mannlige aktivitetsvenner, vær tydelig og si nettopp det i markedsføringen.
- Gjør det lett for leseren å identifisere seg ved å bruke en konkret person, i dette tilfelle en mann som kan appellere til andre menn.
- Inviter lokalavisen til kurset for å intervjue kursdeltakerne. Da har man allerede to saker i lokalavisen!