Likeperson-informasjon

Vær bevisst i din rolle som likeperson

Det er viktig at du er bevisst din rolle, og setter grenser for deg selv.

Din rolle som likeperson er å svare på spørsmål om hverdagen med demens, bidra til å normalisere, og bidra til at pårørende føler de er en del av et fellesskap, og at de ikke er alene.

Frivillige likepersoner er ikke en erstatning for kontakt med helsepersonell, men et supplement. Vær tydelig på hva du kan bistå med, og gi tips om andre steder hvor de kan få relevant hjelp, med svar på spørsmål du ikke kan hjelpe til med.

Som frivillig likeperson skal du ikke svare på spørsmål om medisiner, men du kan henvise videre. Spørsmål om lover og regler er også utenfor ditt ansvarsområde. Får du spørsmål om dette, kan du henvise til Demenslinjen, eller andre steder, der de kan få relevant hjelp. Det som er viktig er at du henviser og ikke avviser, når du får spørsmål du ikke kan eller skal svare på. Har du erfaringer fra en lignende situasjon selv, må du gjerne dele historien, og fortelle hvordan du løste situasjonen.

Vi anbefaler ikke at du inviterer til likepersonsamtaler hjemme hos deg selv. Vi anbefaler også at du unngår å bli venn med dem du er likeperson for i sosiale medier, dersom dere ikke uttrykker et ønske om det begge to. Tenk gjerne også gjennom hvor mange timer i måneden du ønsker å bruke på å være likeperson. Det er viktig at du tar vare på deg selv.

Å være likeperson skal være hyggelig og meningsfullt. Derfor er det viktig at du melder i fra til Demenslinjen på telefon 23 12 00 40, dersom det oppstår utfordringer du trenger hjelp til å håndtere, og/eller vil diskutere med andre.