Likeperson-informasjon

Hva er en likeperson i Nasjonalforeningen for folkehelsen?

Å være likeperson i Nasjonalforeningen for folkehelsen betyr å bruke egne erfaringer som pårørende, til å være en støtteperson for andre som lever med demens i hverdagen.

Alle pårørende som har levd med demens i familien, og som vil bruke erfaringen til å hjelpe andre, kan bli en likeperson. Likepersonarbeid defineres som «samhandling mellom personer som opplever å være i samme båt, eller i noenlunde samme livssituasjon, og hvor selve samhandlingen har som mål å være en hjelp, støtte eller veiledning partene i mellom».

Dette gjør Nasjonalforeningen for folkehelsen

Nasjonalforeningen for folkehelsen er en frivillig humanitær organisasjon, som arbeider for å bekjempe hjerte- og karsykdommer og demens. Vi er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende. Nasjonalforeningen for folkehelsen arbeider for at mennesker med demens og pårørende skal leve et så godt liv som mulig. Å lære opp frivillige likepersoner som kan hjelpe andre pårørende til noen med demens, er en naturlig del av dette arbeidet. Likepersonarbeid er en grunnleggende aktivitet i en interesseorganisasjon.

Hva får du?

Som likeperson får du mulighet til å dele kunnskap, opplevelser og erfaringer. Våre likepersoner har lang og bearbeidet erfaring med å leve med demens, og har praktisk innsikt i hvordan man kan innrette seg i dagliglivet. Hensikten er at våre likepersoner skal støtte opp om hvordan man bedre kan mestre hverdagen som pårørende til en person med demens. Likepersonarbeid er frivillig, og ulønnet.