Likeperson-informasjon

Hva må til for å være likeperson?

Likepersonarbeidet er frivillig og ulønnet, men Nasjonalforeningen for folkehelsen dekker utgifter knyttet til opplæringskurset, informasjon om likepersonarbeidet, og den praktiske utøvelsen.

For å være en likeperson bør du:

• være eller ha vært pårørende til en person med demens
  • ha et ønske om å hjelpe andre
  • være empatisk, og en god lytter
  • ha deltatt på vårt opplæringskurs
  • underskrive et taushetsløfte
  • være medlem i Nasjonalforeningen for folkehelsen

Hva får du som likeperson?

• gratis opplæringskurs
  • oppfølging med helgesamlinger, og personlig veiledning på telefon
  • bruke egne erfaringer til å hjelpe andre
  • et nettverk av andre likepersoner.

Våre likepersoner er en stor ressurs

Dine erfaringer og opplevelser som pårørende til en med demens har gitt deg en unik kompetanse, som mange andre pårørende vil ha stor nytte av at du deler.

Pårørende ønsker ofte å snakke med andre i samme situasjon, som vet hvor skoen trykker. For andre pårørende er du et viktig supplement til fagpersoner og helsepersonell. Ofte trenger pårørende bare noen å snakke med, noen som lytter, og som kan forstå hva de går gjennom.

Som likeperson kan du hjelpe andre pårørende å mestre en hverdag med demens bedre. Du kan hjelpe dem med å bearbeide sorg, eller gi tips og råd om hjelpemidler og annet, som kan gi en bedre og enklere hverdag med demens.

Du kan også bidra til å identifisere egne ressurser og muligheter hos personen som kontakter deg, og gi personen en opplevelse av mer selvtillit og mindre maktesløshet.

Din erfaring som likeperson er også nyttig for vår organisasjon, fordi det gir viktig kunnskap om pårørendes situasjon og behov. Dette er viktig informasjon i vårt arbeid for å gjøre hverdagen best mulig for mennesker med demens og deres familie.

Likepersontilbudet gir også økt synlighet, og forsterker vår identitet som interesseorganisasjon.