Likeperson-informasjon

Hvordan lede en samtalegruppe?

Flere av våre likepersoner leder samtalegrupper. Dersom du kan tenke deg å lede en samtalegruppe, får du her noen gode tips for hvordan du kan gjøre det på en best mulig måte.

Samtalegrupper er en møteplass for pårørende til mennesker med demens, som våre lokallag ofte arrangerer i samarbeid med kommunen.

En samtalegruppe gir pårørende mulighet til å få ny kunnskap, og til å oppleve normalitet og mestring i fellesskap med andre pårørende.

Den ideelle størrelsen på en samtalegruppe er 5–8 personer. Det kan være lurt å være to gruppeledere, men bli enige på forhånd om hvem som har ansvar for hva. Fordelen med å være to, er at man ikke er så sårbar dersom én blir syk, eller ikke har anledning til å delta. Er du alene om oppgaven med å være likeperson der du bor, kan du spørre fagpersonell i sykepleien, eller demensteam eller demenskoordinator i kommunen, om de vil lede gruppen sammen med deg.

Tips for gjennomføring:

• Tydeliggjør gruppens kjøreregler først (taushetsplikt, og at alle deltar aktivt).
  • Vær ordstyrer.
  • Aksepter, og gi rom for alle følelser som kommer til uttrykk.
  • Inkluder alle deltakerne.
  • La gruppen jobbe fram løsninger og strategier sammen.
  • Sørg for strukturen i møtet: presentasjon, oppfølging fra forrige gang, runde rundt bordet for å avklare hva deltakerne er opptatt av, avgrense tema, bli enige om hva som skal utdypes. Bruk evt hjelpemidler, samtalekort, se en film, kan også invitere en «ekspert»(eks lege)

Det viktigste du som leder kan gjøre, er å se alle deltakerne i gruppen. La alle få komme til ordet, og sørg for at ingen får dominere for mye, mens andre forblir tause.

Starte egen samtalegruppe?

Hvis det ikke finnes noen lokale samtalegrupper, kan det væer hensiktsmessig å spørre kommunen, for eksempel demenskoordinator, om hjelp til å starte en gruppe.

Som nevnt tidligere, kan det være vanskelig å gjøre dette helt alene, som enkeltperson. Gå gjerne sammen med andre likepersoner i området, eller med din lokale demensforening.

Vurderinger før oppstart:

• Samarbeid med kommunen? Demensteam / hukommelsesteam?
  • Mulighet for avlastning? Kan andre frivillige bidra?
  • Passende lokale? Har kommunen lokale å låne ut?
  • Hvor lenge skal gruppen vare? Tidsbegrenset, f eks et semester?
  • Rekruttering av deltakere? Kontakt med lokalavis? Annonse eller redaksjonell omtale?
  • Gruppestørrelse? Anbefaling 5-8 deltakere.
  • Åpen eller lukket gruppe? Åpen vil si at man ikke trenger å melde seg på, man kommer hvis det passer. Lukket gruppe vil si at man melder seg på et fast antall samtalegruppemøter. Det er noe mer forpliktende, men kan gjøre at gruppa blir godt kjent og man trenger ikke presentasjonsrunde hver gang.

For mer rådgivning og informasjon, kan du ringe Nasjonalforeningen for folkehelsens hjelpetelefon Demenslinjen på 23 12 00 40. Våre fagpersoner på Demenslinjen hjelper deg gjerne.