Støtt oss

Minablogg

Alt jeg ønsker meg til jul

Vi kan drømme om en gave som kurerer demens, men her og nå er juleønsket bare en så god jul som mulig.

I Timmy Gresshoppe sin sang til julestjernen i det tradisjonelle juleshowet fra Disney på julaften formiddag, blir vi lovet at det vi ønsker oss vil bli virkelig. Så fint det hadde vært om det var sant. Da ville jeg ønsket meg en kur mot demens. Ikke bare for framtiden, men en som kunne gjøre de over 100 000 i Norge som lever med demens friske igjen. Men så store juleønsker rommer ikke sangen til Ønskestjernen.

Å være pårørende til en person med demens er krevende. Det gjelder hver dag. Men til jul blir det ofte litt ekstra tungt. Da er tradisjoner og ritualer så viktige for oss. Vi skal bake de samme kakene, sette fram pynten på samme sted som alltid, og lage til jul slik det alltid har vært. Så selv om fall i ferdigheter er en utfordring til hverdags, er det noe ekstra sårt i å se at fingrene som alltid har laget den perfekte tykkelsen på sandkakene ikke lenger klarer noe mer enn å legge en klump med deig i formen. Eller at den som stolt har festet stjernen i toppen av juletreet hverken følger med på pyntingen eller klarer å reise seg fra stolen. Det blir ekstra synlig at minner og ferdigheter mangler, noe som kan øke den ventesorgen som preger de som er nær noen som har demens.

Hjem til jul

For de som bor et annet sted, kan det være et sjokk å komme hjem og se hvordan sykdommen har herjet med hjernen siden sist møte. I år vil det være ekstra mange som ikke har sett hverandre på lenge, på grunn av koronasituasjonen og reiserestriksjoner.

Nedstengningen av Norge i mars og smittevernstiltakene siden, har rammet de som har demens hardt, med bortfall av tilbud, aktivitet og avlastning for de som bor hjemme og lange perioder med besøksforbud for de som bor på sykehjem. I en undersøkelse Nasjonalforeningen for folkehelsen har gjennomført blant 1200 pårørende, oppgir hele 80 prosent at pandemisituasjonen har påvirket helsen til den med demens på en negativ måte. Folk forteller om dårligere hukommelse og mer passivitet. Det skal mange barn og barnebarn nå reise hjem til og oppdage.

Åpen Demenslinje

Vi vet at jula blir annerledes i år. For de som har en person med demens innenfor kretsen sin, blir dette ekstra spesielt. De som bor hjemme sammen med en som er syk, er allerede slitne før de møter forventninger om fulle kakebokser, pyntet hus og fortsatt ansvar for juleselskapet. De som har en på sykehjem, kan måtte leve med at mor eller far ikke får komme hjem til jul i år. Det kan være både sorg, dårlig samvittighet og lettelse i en slik beskjed. Både inntrykkene og tankene kan bli mange i jula for de som på ulike vis står midt i en julefeiring der demenssykdommen preger høytiden.

Kjenner du noen som er i en slik situasjon? Ta gjerne kontakt og vis litt ekstra omtanke. Det betyr mye for å stå godt gjennom dette, at andre ser og bryr seg.

Ofte kan det være godt å snakke med noen om disse tingene også. I hele jula holder Demenslinjen åpent, hver dag fra 9-15 på telefonnummer 23 12 00 40. Hit kan du ringe for å få råd eller bare noen å snakke med som kan mye om demens og som har snakket med mange før og vet hva folk står i.

Her finner du informasjon og telefonnummer om Demenslinjen.

Juleønsker

«Alt jeg ønsker meg til jul er at mamma husker hva jeg heter», står det i kampanjen til Nasjonalforeningen for folkehelsen inn mot jula. Det kan være klokt å ønske seg de små tingene. Som at det fortsatt kan være hyggelige å synge julesanger sammen eller at smaken av ribbe kan vekke gode minner også hos den som har demens. Kanskje får vi til baksten sammen? Eller gangen rundt juletreet? Eller at bestemor husker barn og barnebarn. Det er kanskje bare det vi kan få til jul.

Men vi skal også ønske oss mer, inn i et nytt år. Vi drømmer både om en hvit jul og vi drømmer om en kur mot demens. Det håpet tar vi med oss inn i 2021. Det er bare forskning som kan stoppe demens, så vi må fortsette og forske og forske mer. Vårt nyttårsforsett fra Nasjonalforeningen for folkehelsen er å samle inn enda mer penger til demensforskning og å påvirke politikerne våre til mye større satsing.

Og ser jeg en ønskestjerne, lover jeg å ta det opp med den og!

Vil du gi en julegave og støtte demensforskning? Les mer her: