Minablogg

Kraften i hopping

Da jeg var liten trodde jeg det kunne bli jordskjelv dersom mange hoppet samtidig. Det fikk vi aldri til, men som voksen vet jeg at kraften i at mange hopper sammen kan gi store utslag likevel.

Da jeg var liten var det noen som lurte meg til å tro at dersom vi hoppet samtidig, kunne vi starte et jordskjelv. Det synes vi hørtes spennende ut, så vi prøvde! Noe jordskjelv ble det aldri, selv om vi var mange som hoppet. (På samme måte som vi ikke kom oss til Kina, selv om vi gravde oss dypt ned i sandkassen.)

Bilde av en jente og en gutt som hopper tau i sola under åpningsarrangementet for hoppetaukonkurransen, Hopp for hjertet.
Strålende, glade barn som hopper tau under åpningsarrangementet for hoppetaukonkurransen.

På et tidspunkt skjønte jeg at noen hadde lurt meg. Men jeg har sett kraften i det at mange hopper sammen og jeg fikk se det igjen da vi åpnet årets hoppetaukonkurranse denne uken.

Sammen med kunnskapsminister Tonje Brenna og 400 elever fra Gystadmarka skole på Jessheim satte vi i gang årets hoppetaukonkurranse. Over hele landet er nå over 90 000 elever i gang med på årets Hopp for hjertet-konkurranse. Dette er 17 gang Nasjonalforeningen for folkehelsen inviterer skoleklasser fra 4. til 7. til å være med på en to ukers lang konkurranse der klasser som hopper «full pott» er med å konkurrere om å bli nasjonal vinner.

Vi er skikkelig stolte av å ha så mange skoler og elever med på laget også i år.

Konkurransen er viktig for oss av flere grunner:

For det første er det gøy å hoppe - og det er enda mer gøy å hoppe sammen med andre.

For det andre vet vi at det er bra for læring at man har fått ut litt ekstra energi og da er det lettere å konsentrere seg. Og så er det ganske fint å lære på litt ulike måter, ikke bare ved å sitte stille, men for eksempel ved å hoppe mattestykker eller engelske ord.

For det tredje er det bra for helsa å få litt fart på hjertet og blodomløp av og til.

Ja til mer fysisk aktivitet i skolen

Vi i Nasjonalforeningen for folkehelsen ønsker oss mer fysisk aktivitet i skolen. Og da snakker vi ikke om gym eller kroppsøving, men om å få lov til å bevege seg litt mer både i timene og i friminuttene.

Så vi håper på at både elever og lærere blir inspirert til å fortsette med lek og læring med aktivitet også når konkurransen er over.

Det er i alle de fine tilbakemeldingene vi får, at vi ser kraften i det at noen hopper sammen. Lærere forteller om bedre klassemiljø og om bedre læring.Foreldre forteller om barn som endelig er med i lek og fellesskap og elever forteller at de synes det er lettere å konsentrere seg i timen når de har vært aktive. Slik er to uker med hoppetau med å gjøre en forskjell.

På Gystadmarka skole fortalte jeg om min jordskjelvteori. Da rektor ga klarsignal til at elevene kunne begynne å hoppe, var det en gutt som ropte til de andre: «Skal vi lage jordskjelv?!»