Støtt oss

Tilbud til skoler

Hoppetaukonkurransen 2022

Hopp for hjertet er vårens morsomste hoppetaukonkurranse for 4. til 7. trinn. Nærmere 93 000 elever deltar i årets konkurranse, som pågår mellom 3.-13. mai. Vi ønsker å inspirere til økt fysisk aktivitet og fellesskap i skolen.

Åpningsshow 3. mai kl. 11.00

Få med dere den digitale åpningen av konkurransen.

Bli med på ulike aktiviteter underveis i konkurranseperioden!

Trim hjernen, hjertet og lattermusklene med Hjerter5!

Med Hjerter5 gir vi elever og lærere et helt nytt tilbud under konkurransen. Hjerter5 er en morsom gymquiz som kan brukes i starten av skoledagen med mål om å trene hjertemuskelen, lattermuskelen og hjernen.

Her blir det god stemning, kjente deltakere og musikk som er fin å bevege seg til. Vi utfordrer elevene ved å ta i bruk gulv, stoler og pult basert på aktuelle temaer i læreplanen.

Spørsmålene besvares på tid og gjennom bevegelse. Gjennom 5 kreative og morsomme minutter skal både hjertepumpa, smilemuskelen og de små grå bli utfordret.

Følg med! 12. mai legger vi ut den siste gymquiz-videoen her.

Verdens aktivitetsdag 10. mai

Vi arrangerte en digital gymøkt med øvelser som kan gjennomføres i klasserommet eller i skolegården med vanlige klær på.

Hvordan tauhopping kan inkluderes i skoledagen?

Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial. Å hoppe tau passer for alle. Om man ikke kan hoppe, kan man for eksempel svinge tauet eller kanskje kan man hoppe på ulike måter som gjør det mulig for alle å delta.

Dersom du har tips og ideer til andre måter hoppetau kan brukes for å få en aktiv skolehverdag, ta kontakt med oss slik at vi kan dele gode ideer med hverandre.

Under finner du seks videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Filmer til inspirasjon

Hoppetaudansen

Klikk på videoen for å se og lære dansen. Vil dere også lære teksten i sangen? Last ned tekst til hoppetausangen.pdf
Lykke til!

Uten navn (1200 x 788 px) (1200 x 778 px) (1200 x 768 px) (1).png

Statistikk

1.png

Gangetabellen

2.png

Alfabetet

3.png

Staving av ord

4.png

Påfyll av energi

5.png

Taulek i friminuttet

6.png

Hvorfor arrangerer vi hoppetaukonkurransen?

Med hoppetaukonkurransen ønsker vi å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen. Vi ønsker å bidra til at elevene får en positiv opplevelse av trivsel og fysisk aktivetet i fellesskap.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Hver klasse registrerer hvor mange minutter klassen er aktiv i hoppetaukonkurransen hver dag. Klassen får ett poeng per minutt klassen har vært aktiv. Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse per dag. Når konkurransen er ferdig, summerer dere poengene til klassen, og finner den totale poengsummen.

Vi kårer en nasjonal vinner blant skolene som har hoppet mest. Fylkeslagene i Nasjonalforeningen for folkehelsen vil også kåre en vinner i hvert sitt område.

Last ned og fyll ut: skjema for poengregistering (pdf)

Vinnerene vil få en pengepremie til klassekassa

Husk å registrer poengene i tide

13. mai vil lærere som har meldt på klasser få tilsendt lenke til poengregistering. Fristen for å fylle ut skjemaet er 19. mai

Har du ikke mottatt e-post med lenke til registreringsskjemaet?Kontakt Ida Cecilia på e-post:  hoppetau@nasjonalforeningen.no eller mobil: 932 05 449.

Klassen konkurrerer som gruppe

Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen. All aktivitet knyttet til hoppetaukonkurransen teller. Dette kan være for eksempel hoppetaudans, hopp i fag (video) eller andre hoppeaktiviteter den enkelte skole finner på.

Elever blir med ut fra eget funksjonsnivå. Husk at elever som holder slengtauet også er deltakere i konkurransen. Lærer kan tilpasse aktiviteter til enkeltelever der det er behov for det.

Alle skal være med for å registrere poeng for klassen, men det skal ikke trekkes poeng dersom elever er borte fra skolen, for eksempel ved sykdom.

Alle inkluderes

Alle elever skal kunne delta i hoppetaukonkurransen sammen med klassen. Det vil være mulig å gjøre andre aktiviteter som teller med i konkurransen. På den måten er alle inkludert.

Elever som har utfordringer med å hoppe, kan for eksempel slenge tauet. Det er også mulig å inkludere alternative aktiviteter i konkurransen, slik at alle elevene i klassen kan delta. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen.

Ta gjerne kontakt med oss dersom det er elever i din klasse som har utfordringer med å delta, så finner vi en god løsning sammen.