Støtt oss

Tilbud til skoler

Hoppetaukonkurransen

Hopp for hjertet er vårens morsomste hoppetaukonkurranse for skoleklasser på 4. til 7. trinn. Neste konkurranse vil foregå 2.-12. mai 2023.

Hvorfor arrangerer vi hoppetaukonkurransen?

Med Hopp for hjertet ønsker vi å inspirere til økt fysisk aktivitet i skolen, og bidra til at elevene får en positiv opplevelse av trivsel og fysisk aktivitet i fellesskap.

Hvordan foregår hoppetaukonkurransen?

Hopp for hjertet er en konkurranse med aktivitet, samhold og moro. Hver klasse registrerer hvor mange minutter klassen er aktiv i konkurransen hver dag. Klassen får ett poeng per minutt klassen har vært aktiv. Det er maksimalt mulig å hoppe seg til 60 poeng per klasse, per dag. Når konkurransen er ferdig, summerer dere poengene til klassen, og finner den totale poengsummen.

Hopp for hjertet 2023

Datoene for nester års konkurranse blir 2.-12. mai, og påmeldingen til konkurransen åpner i januar 2023. Konkurransen har gratis deltakelse og påmeldte klasser får tilsendt utstyret som trengs for å delta.

Vinn pengepremier til klassekassen

Hvert år kårer vi en nasjonal vinner blant skolene som har hoppet mest. Fylkeslagene i Nasjonalforeningen for folkehelsen vil også kåre en vinner i hvert sitt område.

Vinnerne får en pengepremie til klassekassa.

Hvordan tauhopping kan inkluderes i skoledagen?

Hoppetau gir mulighet for å være kreativ i undervisningen. Når man hopper tau samtidig som man øver på gangetabellen eller staver engelske gloser blir undervisningen ekstra morsom, variert og sosial.

Å hoppe tau passer for alle. Kan man ikke hoppe, kan man for eksempel svinge tauet eller bevege kroppen på en måte som er mulig og gøy.

Under finner du noen videoer som gir inspirasjon til hvordan hoppetau kan inkluderes i undervisning og friminutt.

Filmer til inspirasjon

Hoppetaudansen

Klikk på videoen for å se og lære dansen. Vil dere også lære teksten i sangen? Last ned tekst til hoppetausangen.pdf
Lykke til!

Uten navn (1200 x 788 px) (1200 x 778 px) (1200 x 768 px) (1).png

Statistikk

1.png

Gangetabellen

2.png

Alfabetet

3.png

Staving av ord

4.png

Påfyll av energi

5.png

Taulek i friminuttet

6.png

Alle inkluderes

Alle elever skal kunne delta i hoppetaukonkurransen sammen med klassen. Dersom noen har utfordringer med å delta i hoppingen, er det mulig å gjøre andre aktiviteter som teller med i konkurransen. På den måten kan alle være med.

I noen klasser er det elever som ikke ønsker å hoppe tau. Det er helt greit, men vi oppfordrer til at elevene som ikke vil hoppe er med å heier frem sine klassekamerater. Elevene kan for eksempel lage et eget heiarop. På den måten er hele klassen en del av konkurransen. Hensikten er at elevene skal være aktive og ha det gøy sammen.