Så klart jeg skal ta vaksinen!

Det finnes bare en vei tilbake til hverdagen igjen, og den går via vaksine.

For litt over et år siden begynte vi å høre om koronaviruset og smitte fra et marked i Kina. Vi fulgte nyhetene om en pandemi og i mars var vi en del av den, med ukontrollert smitte i befolkningen. Ungene våre ble sendt hjem fra skolen, mange av oss har knapt vært på kontoret siden mars og vi lærte oss å holde avstand. Å gå i bue rundt de vi møtte var ikke lenger uhøflig, det var hensyn og folkeskikk.

Mange hardt rammet

Livet siden mars har vært spesielt. For mange har det også hatt en del goder, med mer ro i dagen og mer tid sammen med de nærmeste. Mange har oppdaget gleden ved å gå på tur og hyttelivet har fått en opptur. Men for mange har dette vært en tung og vond tid. Folk har blitt isolert på grunn av alder og helse, over 200 000 er fortsatt permitterte eller arbeidsledige, vi vet at de som slet psykisk før har det verre nå og at mange unge har det vanskeligere fordi både skoletilbud og fritidstilbud i lange perioder har vært redusert eller borte.

Som interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende laget Nasjonalforeningen for folkehelsen også nylig en rapport om hvordan nedstengning og smittevernstiltak hadde rammet noen av våre mest sårbare medborgere. Tallene forteller om tilbud og hjelp som forsvant og pårørende som så at deres kjære fikk dårligere helse som følge av dette.

Vaksine eneste svar

Koronapandemien vil ikke gå over av seg selv. Vi må slå den ut ved at mange nok av oss har fått vaksine, og slik stoppe viruset som kan gi alvorlig sykdom og død. Endelig er vaksinen her og Norge er igang med å vaksinere etter en prioritert liste.

Vi har ventet lenge på vaksinen. Men nå som den er her, har det også kommet en ny debatt om den er trygg og om folk bør ta den.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har en lang historie i Norge, fra vi begynte som Nasjonalforeningen mot tuberkulose. BCG-vaksinen var en viktig årsak til at vi klarte å stoppe denne sykdommen. Nå vil vi anbefale alle som får tilbud om å ta imot koronavaksinen. Det er det eneste alternativet vi har.

Men er det trygt?

Er vaksinen trygg? Ja. Vaksinen er testet etter samme prinsipper som andre godkjente vaksiner. Den globale dugnaden i jakten på en vaksine har gjort at det har vært mulig å teste i stort volum og få godkjenning raskere enn vanlig, men det er ikke tatt snarveier på sikkerheten.

Har den bivirkninger? Ja, som alle andre vaksiner. Det er snakk om feber, ubehag og hodepine. Noen har fått allergiske reaksjoner. Alvorlige bivirkninger er ikke avdekket.

I Norge har vi hatt noen dødsfall i etterkant av vaksinering. Det var ventet, siden vi startet med den mest sårbare delen av befolkningen, nemlig eldre på sykehjem. Nasjonalforeningen for folkehelsen har vært opptatt av at det må gjøres en individuell vurdering av risiko og belastning, slik at alle som får tilbud om vaksine skal være trygge på at det er bra for dem å ta den.

Klemme igjen

Det er så mye vi savner. Å møte eldre besteforeldre. Å sitte mange mennesker rundt et bord uten å være redde for at vi sitter for nære. Å gå på teater eller konsert. Å kunne klemme på mennesker vi er glad i uten frykt for å smitte dem med et potensielt dødelig virus.

Vi er slitne av koronalivet og savner hverdag og normalitet. Men det eneste som kan få oss dit er at mange nok tar vaksinen. Derfor har vi en så klar oppfordring om å ta vaksinen – for å ta vare på egen helse, for å ta vare på andres helse – og for å bidra til at vi får igjen hverdagslivet vårt.

Om jeg skal ta vaksinen? Så klart! Så snart det er min tur på lista.